maandag 16 april 2012

Dame-eindspelen

In het Bulgaarse Plovdiv werd onlangs het individueel Europees kampioenschap afgewerkt waar zoals te verwachten weer enkele mooie eindspelen op het bord verschenen. Op chessbase gaf eindspelexpert Karsten Muller een selectie van de meest interessante en instructieve. Ik pik er zijn laatste stelling uit omdat het dame-eindspel ergens een belletje doet rinkelen met mijn eigen bordpraktijk.

Dame-eindspelen zijn in de regel erg complex. Beide partijen hebben meestal een zee van schaakjes waardoor eeuwig schaak voor de verdedigende partij steeds nabij is. Vaak zijn eventuele winstvoortzettingen dan ook studieachtig of zelfs tablebasekaliber dus zonder een stevige computer moeilijk te vinden. Nochtans is er wel een element dat voor de winst in dit type eindspelen vaak een cruciale rol speelt, namelijk hoe actief kan de aanvaller zijn koning laten meehelpen. Deze factor wordt soms vergeten of onderschat door de vele schaakjes.

Een mooi voorbeeldje hiervan zie je in de partij Areshchenko - Vadja waarbij zwart eventjes een ogenblik onoplettend was en hierdoor wits koning een beslissende doorbraak permitteerde.
Uit mijn eigen praktijk herinner ik mij een opmerkelijk dame-eindspel tegen Rodriguez Martin Emilio die ik in extremis naar mijn hand kon zetten. De gevaarlijke vrijpion maakt het wel een stuk makkelijker t.o.v. het grootmeestervoorbeeld maar toch is het thema van een beslissende koning zeker hier ook aanwezig.
Een dame mag dan wel het krachtigste stuk zijn op het bord, mat kan ze een koning alleen niet zetten dus valt het best te overwegen om eens aan te vallen met de koning.

Brabo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten