woensdag 19 april 2023

Correspondentieschaak is dood

In een reactie op mijn vorig artikel schreef ik dat netwerken in het schaken belangrijk is. Wel dankzij mijn persoonlijk netwerk slaag ik er al 10 jaar onafgebroken in om de correspondentiepartijen van iccf te downloaden (ICCF schermt zijn database sinds 2013 af van niet-leden). 2 keer per jaar contacteer ik hiervoor een vriend die lid is van ICCF en in ruil/ uit dank stuur ik dan enkele van mijn analyses die hem mogelijks interesseren. Die iccf-partijen gebruik ik vervolgens in partijvoorbereidingen (zie o.a. mijn artikel uit 2014 databases gebruiken) en om openingen in detail te bestuderen zie artikel uit 2016 openingen studeren deel 2).

Ik ben ervan overtuigd dat het mij een (klein) voordeel oplevert t.o.v. mijn tegenstanders want de overgrote meerendeel van de bordschakers (zelfs professionals) zijn niet of nauwelijks op de hoogte van wat er in correspondentieschaak gebeurt. Anderzijds merk ik wel op dat er van mijn oorspronkelijke doel om via die correspondentiepartijen enig voordeel voor het witte kleur te vinden tegen elke opening niets meer van overblijft.

Er wordt al jaren gescheven over de dood van correspondentieschaak. In 2015 publiceerde ik Computers worden autonoom waaraan ik aangaf hoe hoog het remisepercentage was geworden in het wereldkampioenschap van correspondentieschaak. In 2019 volgde opnieuw een artikel Computers worden autonoom deel 2 waarin ik die trend op wereldkampioenschappen van correspondentieschaak meer in detail besprak. In 2020 is het dan zover met het eerste toptornooi in correspondentieschaak waar alle partijen in remise eindigden zie Praktisch schaken deel 2. Vandaag in 2023 stel ik vast na het ontvangen en bekijken van de meest recente databases van iccf dat correspondentieschaken helemaal dood is. Ik leg uit met behulp van onderstaande tabel.
Beide spelers hebben +2450 ICCF-rating

Dat het remisepercentage groeit over de jaren valt onmiddellijk op. Echter 100% wordt nog net niet gehaald dus helemaal dood is correspondentieschaak niet of toch? Wel als ik kijk naar de 6 beslissende partijen van 2022 (correspondentiepartijen duren vaak meer dan een jaar dus de resultaten van de meeste partijen gestart in 2022 moeten nog binnenkomen) dan merk ik op dat geen enkele beslissende partij tot stand kwam met normaal spel (waar beide spelers dus de beste zetten trachten te vinden). Elke beslissing kwam er omwille van totaal andere redenen:
  • Schrijffout (verkeerde zet doorgeven/ verkeerde stelling thuis geanalyseerd)
  • Gebruik van oudere software/ hardware die heel makkelijk weerlegd wordt door recentere (speler wilt stoppen met correspondentieschaak en doet niet meer de moeite om er tijd/ geld aan te spenderen)
  • Verliezen op tijd (sterfte van de speler, speler verliest compleet de interesse en wilt de partij zelfs niet meer uitspelen)
Bovenstaande partij was 1 van die 6 beslissende partijen uit 2022 en wits laatste zet laat duidelijk wezen dat er iets heel vreemd aan de hand was. Ik vermoed een schrijffout/ slip of de muis maar geenszins een zet die je kan verwachten van iemand van dit kaliber in correspondentieschaak. Ik denk zelfs in bordschaken dat zoiets totaal onverklaarbaar zou zijn tenzij met opzet er verloren wordt (zie bv. Gibralter: You Yifan resigns in 5 moves.)

M.a.w. als we dit soort vreemde partijen uitsluiten dan ligt het (voorlopige) remisepercentage op 100% in correspondiepartijen van 2022 tussen +2450 spelers. Dan is uiteraard de volgende vraag: Waarom precies 2450 elo? Wel daaronder zie je de eerste normale beslissende partijen. Oh dan kan je toch niet stellen dat correspondentieschaak dood is of niet?

Ik vind persoonlijk van wel. Als je naar de ICCF-ratings kijkt dan ben je met 2450 elo pas nummer 375 op de ranglijst en dan worden enkel nog maar de actieve spelers met een vaste elo in beschouwing genomen. In 2020 gaf ik aan dat een heel klein aantal correspondentieschakers erin slaagt om nooit nog een partij te verliezen. Vandaag bewijzen ongeveer 500 correspondentieschakers dat ze geen partijen meer kunnen verliezen. Mits het kiezen (gemakshalve copieren van de elitespelers) van een solid openingsrepertoire + moderne hardware/software opstelling is het voor iedereen vandaag mogelijk om geen partijen meer te verliezen in correspondentieschaak.

De spelers die onder de 2450 elo toch nog partijen verliezen doen dat dus omdat ze ofwel verouderderde hardware/software gebruiken en/of liever hun lievelingssystemen spelen dan een onbekend/ onbemind openingsrepertoire. Ik zeg daarom dat competitief correspondentieschaak in zijn huidige vorm dood is. Dit betekent echter niet dat correspondentieschaak helemaal geen toekomst meer heeft.

Als we echt nog een competitie willen hebben dan moeten we afstappen van vrij openingen te mogen kiezen en moeten we (zoals in computerschaak al ruim een decennia geleden is gebeurd) naar opgelegde openingen. De lopende TCEC superfinale seizoen 24 toont aan dat de mogelijkheden met zulk concept eindeloos zijn. Tenslotte blijft correspondentieschaak natuurlijk de ideale plaats voor thematornooien. Schaken is bijlange nog niet opgelost dus er valt nog enorm veel te ontdekken maar dan moet je wel bereid zijn om van de hoofdlijnen af te stappen.

Brabo

14 opmerkingen:

  1. Als corr meester kan ik zeggen dat we zeker niet dood zijn ok het remise aantal is groot maar ook in bord schaak zeker aan de top veel hedendaags groot meesters zijn corr spelers ...wat niet altijd geweten is en de openings theorie is veel al gebaseerd op hun partijen zeker als oudere speler is het een oplossing om actief met schaken te zijn het heeft me bloed en zweet gekost om de meester titel te halen en wees gerust we are stil alive and kicking bedankt helmut om die topic aan te halen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las dat titels zoals grootmeester in correspondentieschaak vandaag onmogelijk zijn geworden door de remises. Lagere titels zijn wel nog mogelijk omdat soms geen overwinningen nodig zijn bij voldoende tegenstand.

      Verwijderen
    2. In een volgend artikel zal ik het hebben over hoe als bordschaker gebruik te maken van correspondentieschaakpartijen. Dit zal een vervolgartikel zijn op http://schaken-brabo.blogspot.com/2014/11/databases-gebruiken.html met het zeer grote verschil dat ik nu niet meer zoek naar winstpartijen omdat die niet meer bestaan.
      Het was aanvankelijk mijn intentie om alles in 1 artikel te steken maar ik zag dat dat het verhaal te lang werd dus besliste ik om het in 2 artikels te splitsen.

      Verwijderen
    3. Om een title te behalen moet je Normen halen dus moet je partijen winnen zowel de meester title als grootmeester dat is net als bord schaak je moet twee Normen Halen

      Verwijderen
    4. Dat is niet helemaal correct. Voor een norm moet je een zekere TPR halen en dat is soms mogelijk zonder een winstpartij zie https://www.iccf.com/userfiles/files/Title%20Norms%20Table%2001-01-2013.pdf
      Een extreem voorbeeldje is een speler speelt 9 partijen tegen een gemiddelde van 2676 elo. Dan is een IM-norm in iccf al mogelijk met 4 remises en 5 nederlagen = 2/9.

      Verwijderen
  2. DIT IS VAN 2013 en nu niet Meer van toepassing je moet partijen winnen hoor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een meer recentere versie van 2023 gevonden zie https://webfiles.iccf.com/rules/2023/2023%20ICCF%20Rules%20%20-%20with%20clarification%20from%20March%202023.pdf
      Daar staat dat je minimum 35% moet scoren dus winnen hoeft nog steeds niet.

      Verwijderen
  3. Je heeft een Voorbeeld van 2600 elo Wie heeft dit in corr schaak en zelf ik als corr meester heb nooit de Kans om tegen die toppers te spelen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag zijn er 17 actieve spelers met een vaste rating boven de 2600. Als je de inactieve zou kunnen overhalen om opnieuw te spelen dan zijn er potentieel nog veel meer. Dus 2600 elo bestaat zeker nog in iccf.

      Verwijderen
    2. Ik dacht dat je beweerde dat de reglementen eisen dat er gewonnen moet worden om normen te halen en ik creeerde enkel daarom een theoretisch extreem voorbeeld om dit te counteren (dus ik ben niet gaan checken of zulke tornooien ook uberhaupt worden georganiseerd). Ik kan ook een praktisch haalbaar voorbeeld meegeven. Een speler speelt 9 remises tegen een gemiddelde tegenstand van 2451 elo dan is dit (mits voldoende nationaliteiten en titelhouders) opnieuw voldoende voor een IM-norm. De meest recente IM-normen in ICCF worden bijna allemaal op die wijze behaald (dus al je partijen remiseren) volgens de berichten die ik lees.

      Verwijderen
  4. Je info dat je hoort is niet heel correct best eens contact op nemen met onze bond dat heb je juiste info helmut

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp dat wanneer je zelf veel tijd steekt in correspondentieschaken dat het niet leuk is om een buitenstaander te horen zeggen dat correspondentieschaken dood is. Dan ga je inderdaad in defensie-modus.
      Echer het is evenmin zo dat ik het wereldje niet ken. Ik speelde 20 jaar geleden op niveau 2700 elo (4 remises en 16 overwinningen waaronder enkele 2500 spelers) in correspondentieschaak (je kan meerdere artikels hierover terugvinden op mijn blog). Ik zie geen enkele reden om nog ooit terug te keren naar correspondentieschaak om vandaag alleen nog remises te spelen. Ik heb nog talloze andere en interessantere plannen/ dromen.

      Verwijderen
  5. Ik begrijp je punt maar als corr speler ben je dag en nacht met je partijen bezig en wat ik niet op het bord heb kunnen waar maken heb ok in corr schaak wel kunnen doen de titel van schaakmeester een jongens droom die uit gekomen is mooi toch

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelf speelde ik op Redhotpawn rondom 2005-2010 en herbegon in de zomer van 2023. Ook daar kan je correspondentieschaak spelen. Voor amateurs dan toch. Het bevalt me wel. Het is tijdsintensief, ik heb onlangs pagina's volgeschreven op papier om slechts 1 zet te genereren en alle verwikkelingen van dien en ik stond versteld van de varianten boom en hoe leerrijk het was. Gratis kan je tot 5 partijen spelen en ik doe het met voorzet en speel enkel met zwart. Met 5 partijen ga je bij momenten erg diep als de partijen tegelijk opleven. Ik ben erin geslaagd om met zwart het drieste eloverschil van -150 elo in het reguliere schaak volledig weg te werken. Ik zie er nu een uitdaging om met zwart te spelen en die omslag naar voordeel te kunnen maken en dat was vroeger voor mij toch erg problematisch. Het is een zoektocht altijd al geweest met zwart maar mede door redhotpawn kan ik stellen dat ik nu meer geniet van de bijgestelde ambities voor zwart in de diverse door mij gespeelde openingen en lijnen. Los van jullie range en het remise %, maar in de lagere ratings kan ik het iedereen aanraden om naast het reguliere competitieschaak ook eens echt analytisch te werk te gaan. Een zulke partij is meer waard dan pakweg 5 reguliere partijen qua leerproces. Het is ook mooi om nieuwe lijnen uit te testen , veeleer dan blitz en rapidpartijen ook al speel je die met honderden/duizenden (wat voor mij een totaal nutteloze operatie zou zijn.)

    BeantwoordenVerwijderen