woensdag 2 februari 2022

Jubileum deel 2

Exact 10 jaar bestaat de blog want op 2 februari 2012 werd ze geïntroduceerd met het eenvoudige artikel de start. Hier wil ik even bij stilstaan want ik ben blij en trots deze mijlpaal gehaald te hebben. Een blog draaiend houden voor 10 jaar is zeer uitzonderlijk. Dat dit ook nog allemaal gebeurde zonder enig commercieel oogmerk zal wellicht door velen zelfs als absurd worden bestempeld. De blog is tot op vandaag nog steeds een compleet onafhankelijk gratis project.

Nu een blog creëren en daar wat onzin regelmatig op dumpen, kan iedereen. Een schaakblog onderhouden die meer dan 500.000 bezoekers reeds ontving (bijna 800.000 als je de Engelse versie meetelt), is andere koek. Ik durf zelfs te stellen dat het een groot succes is gezien de condities. Geen enkele bekende sterke schaker werkte mee. De blog wordt in het Nederlands geschreven dus in theorie bereikt slechts een markt van 2000 actieve Vlaamse schakers. De blog hangt niet aan een groot platform zoals chess.com of lichess dus moet het puur hebben van de eigen inhoud. Voor populaire schaakonderwerpen zoals actualiteit of openingstheorie ben je hier aan het verkeerde adres wat niet wil zeggen dat er nooit iets over verteld wordt.

Ik zal in dit artikel niet in detail uitleggen waarover deze blog het wel heeft gehad. Dat kan iedereen zelf achterhalen want alles staat nog steeds online. Wel ben ik ervan overtuigd dat deze blog zowel uniek als voor velen aantrekkelijk is zelfs ver buiten de Belgische landsgrenzen. Het lijkt vreemd maar ik weet dat er heel wat schakers in het buitenland ondanks het obstakel van de Nederlandse taal toch de blog lezen. In de onderstaande blogstatistieken van enkel de Nederlandstalige blog zien we trouwens dat België niet eens 50% van alle bezoekers betekent.
Het is lastig en gewaagd om zelf de blog te evalueren maar ik wil dit toch eens proberen. Waarom slaagt deze blog na 10 jaar meer dan ooit lezers aan te trekken? Wat kan beter? Hoe ziet de toekomst eruit?

Wel zonder club of organisatie achter een populaire blog draait alles rond de inhoud. 4-5 uren schrijf ik gemiddeld per artikel. Opzoekwerk en analyses komen daar bovenop. Echter misschien het meest opvallende hierbij is de enorme waaier aan zeer uiteenlopende onderwerpen. Vele (sterke) schakers zijn verwonderd van waar ik het allemaal blijf halen en bovendien nog interessant (?)/ uniek ook. Het antwoord is eenvoudig. Sinds mijn 14de ben ik altijd bezig geweest met schaken. Ik sta op met schaken en ga slapen met schaken. Alles wat met schaken te maken heeft, interesseert mij en daar zit ruim 30 jaar later nog steeds geen slijt op vandaag.

Daarnaast vind ik de persoonlijke toets in de artikels zeer belangrijk. Af en toe weiger ik daarom artikels van gastschrijvers waar dit aspect ontbreekt. Een opsomming van feiten gaat heel snel vervelen en daar bestaan trouwens veel betere alternatieven voor dan deze blog. Anderzijds hoor ik dan ook regelmatig dat sommigen het idioot vinden dat ik zoveel persoonlijke informatie te grabbel gooi aan onbekende lezers. De Zwitsers grootmeester Noel Studer schreef zelfs dat je best een blog pas start als je niet meer zelf actief schaakt.  In bijv. het artikel schaakopeningen studeren deel 4 toon ik duidelijk de negatieve impact van een blog te schrijven met veel persoonlijke informatie. Nu ik wil ook nog zien of Noel zijn blog 10 jaar zoals ik zal kunnen volhouden als hij nooit meer actief zelf zal schaken. De beste artikels pluk je meestal uit je eigen (recente) ervaringen.

De blogstatistieken bewijzen dat er een duidelijke vraag is voor de artikels alhoewel ik in de eerste plaats deze blog toch voor mezelf onderhoud. Het is een soort mix van archief, dagboek en memoires tezelfdertijd. Het is eveneens een statement dat schaken zoveel meer is dan elopunten. Je kan er een heel leven aan wijden zonder ooit het spel doorgrond te hebben. Je hoeft ook geen (heel?) sterke schaker te zijn om enorm van het spel te kunnen genieten. Tenslotte verslaving loert om de hoek dus ondanks al het geschaak zorg ik dat er zeker ook voldoende tijd overblijft voor anderen.

We naderen de 500 artikels. Ik acht de kans onbestaande dat er in de volgende 10 jaar nog eens zoveel artikels hier zullen verschijnen. Ik wil geen 2 keer hetzelfde schrijven alhoewel dat misschien na 10 jaar weinigen zou storen. Op televisie zie je ook voortdurend oude films en er is zelfs nu een heus kanaal gewijd aan enkel oude programma's. Nee zonder inbreng van artikels van gastschrijvers verwacht ik dat er (snel?) klad gaat in komen. Ik ben dankbaar voor de steun in de voorbije jaren maar er zal meer nodig zijn in de toekomst. 
Ik heb al meerdere oproepen gedaan om artikels in te dienen (eventueel kan zelfs direct toegang worden gegeven naar de site) maar zoals de tabel hierboven aantoont, werd er slechts af en toe gebruik van gemaakt. Ik hoop dat de info over het groot aantal bezoekers nu toch sommigen over de lijn zal trekken.

Ik kan niet geloven dat ik de enige ben die iets te vertellen heeft over het schaken dat de moeite is om te delen. Ik schrijf de blog allerminst om de bekendheid maar ik weet dat ik met mijn blog een veel grotere impact op het schaken heb dan talloze sterkere schakers met hun ronkende titels die in de anonimiteit hun partijtjes winnen. Trouwens dit geldt niet alleen voor de artikels maar ook voor de reacties. Als ik mijn eigen reacties niet meetel dan kom ik maar aan een dikke 1000 op deze blog. 1000 op + 500.000 bezoeken is pover, niet? Nu het kan altijd nog erger want de Engelse blog kon maar 50 reacties op bijna 300.000 bezoeken genereren.

Dit in combinatie met een steeds beter werkende google-vertaling deed mij dan ook vorig jaar beslissen om de Engelse blog niet verder meer te onderhouden. Ik ontdekte ook onlangs dat je nu mits een knop aan de blog toe te voegen, kunt kiezen uit voorlopig automatische vertalingen van artikels in "slechts" 109 verschillende talen. Perfect zijn die vertalingen (nog) niet maar de artikels zijn begrijpbaar. Toeval of niet maar het aantal buitenlandse bezoekers is sinds kort langzaam aan het toenemen.
Kortom de toekomst heb ik niet helemaal in eigen handen. Google kan zelfs op elk moment zonder enige waarschuwing de blog offline halen maar daar wapen ik mezelf wel tegen door geregeld backups te maken.

Ik amuseer me nog steeds met het schrijven van de blog en ik heb nog zeker een aantal artikels in de pijplijn zitten. Alhoewel ik absoluut geen topschrijver ben, sta ik toch achter elk artikel dat hier gepubliceerd is. Aan het ene artikel heb ik wel meer plezier dan het andere. Ik vermoed dat dit ook bij de lezers zo is dus sluit ik af met de vraag: Welk artikel (of meerdere) had je de beste herinnering aan?

Brabo

11 opmerkingen:

  1. Brabo, heel stom, maar ik zie nergens je mailadres staan... Waar kan ik dat vinden zodat ik je persoonlijk kan contacteren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voornaam.familienaam@telenet.be
    Brabo = https://ratings.fide.com/profile/203602

    Tip: Je kan ook altijd iemands email trachten te googlen door naam + email als trefwoorden mee te geven. Ik kreeg onmiddellijk mijn eigen email hierdoor te zien. Dat werkt niet altijd maar toch dikwijls.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik lees steeds jaren getrouw de blog. Soms wat oppervlakkig omdat het (schaaktechnisch) te moeilijk is voor mij. Maar veelal met grote aandacht , zeker als het over jeugdschaak gaat. Ik hoop dat we nog vele jaren mogen verder genieten....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms heb ik zelf moeilijkheden met het opnieuw begrijpen van artikels die ik jaren geleden geschreven heb dus ik begrijp best dat het niet altijd even makkelijk is. Aarzel niet om vragen te stellen. Ik snap dat dit gevoelig ligt maar bijna altijd zijn er veel lezers met dezelfde vraag maar niemand durft ze stellen. Bovendien vaak zal je zien dat dit soort interacties nog veel interessanter zijn dan het artikel op zich.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat we een leuke mix hebben van artikels op de blog. Er staat heel veel schaaktechnische informatie maar in bijvoorbeeld het vorige artikel over het konijn stond humor toch eerder centraal. Het artikel van HK5000 over Chuck Norris in het schaken zie http://schaken-brabo.blogspot.com/2019/03/chuck-norris.html was misschien wel het meest exotische uit het voorbije decennium.

      Verwijderen
  4. Dag Brabo,
    10 jaar, wow! De tijd vliegt.
    Ik heb steeds genoten van jouw artikels, dank je wel daarvoor! Ik kijk al uit naar de toekomstige artikels. Ik vind de "eigen touch" verplichting, een echte meerwaarde!

    Ik hoop in de toekomst ook eens een artikel door te sturen, maar momenteel nog te druk.

    Hopelijk tot snel nog eens!

    Mvg
    Ward

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Schaakfabriek is al 5 jaar geleden stopgezet en er is niets in de plaats gekomen. Ik had even gehoopt dat VSF-digitaal dit gat zou opvullen maar dat blijkt helemaal niet het geval te zijn. Vandaag is er zo goed als geen enkele nieuwsberichtgeving over schaken in Vlaanderen (en zelfs ruimer genomen Belgie). Nochtans is er wel degelijk vraag naar informatie delen. Zo werden recent "Signal" https://www.facebook.com/groups/belgianonlinechessclub/posts/1101309173967902/ en "Cosmo" https://oks.myvcc.be/COSMO/cosmo opgericht. Zelf heb ik ook meerdere whatsapp-groepen opgericht maar t.o.v. Schaaksite is het allemaal erg amateurisch met een zeer beperkte impact.

      Verwijderen
    2. In theorie zou deze blog kunnen worden uitgebreid met nieuwsberichtgeving en algemene informatieve schaakartikels maar ik heb daar geen zin in. Het lijkt mij beter om daar (een) aparte website(s) voor te creëren. Zulk project leiden is voor mij persoonlijk vandaag ook technisch onhaalbaar. Het lijkt mij ook weinig waarschijnlijk dat zoiets ooit van de grond kan komen zonder serieuze financiële ondersteuning door sponsors of de federaties.

      Verwijderen
    3. Vandaag lijkt er een bijkomend digitaal platform met algemene informatieve schaakartikels te zijn gelanceerd: https://lichess.org/@/schaakinitiatiefSIV/blog/schaakinitiatief-magazine-editie-15-februari-2022/FMKk77Jw
      Het is een andere invalshoek dan deze boeiende blog, maar ik denk dat ze elkaar wel goed kunnen aanvullen!

      Verwijderen
    4. Leuk nieuw initiatief. Interessante start. Alleen jammer op het lichess-platform waar je geen commentaar kunt geven op de artikels. In 1 van de artikels wordt trouwens een vraag gesteld aan de lezer: "Wat doe jij?" dus daar wordt een kans gemist om meer uit een onderwerp te halen.

      Verwijderen
  5. Proficiat, Brabo! Ik weet dat je een volhouder bent!

    BeantwoordenVerwijderen