donderdag 17 februari 2022

Bekers, trofeeën en medailles

Een prijs winnen in het schaken blijft voor velen de ultieme bekroning. Dan heb ik het niet over een kleine geld- of naturaprijs als je zoveelste eindigt in een klassement maar een echte ereplaats behalen in een tornooi. Sommigen moeten er vele jaren op wachten of zijn nog steeds erop aan het wachten. Het is voor de meeste schakers een unieke gebeurtenis die het best met een beker, trofee of medaille kan worden in de verf gezet.

Ik vind het dan ook steeds jammer wanneer dit ontbreekt bij de prijsuitreiking van een tornooi. Geldprijzen geven bijlange niet dezelfde uitstraling aan de winnaars noch creëren een blijvende herinnering. Duur hoeft zoiets niet te zijn alhoewel je daar natuurlijk ook alle maten en gewichten in hebt. Het vergt iets meer werk aan de organisatie maar ik vind het de moeite waard. Vanity, Definitely my favourite Sin (uit de machtige klassieker van 1997: The Devil's Advocate). Zeker die allereerste keer proeft o zo zoet.

Op het Belgisch jeugdkampioenschap kunnen we niet klagen. De organisatie doet steevast zijn best om het podium van elke leeftijdscategorie te belonen met een bijzondere trofee. Kleine leuke kunstwerkjes zijn het waarmee je trots naar huis kunt komen en die bij familie en vrienden zowel bewondering als afgunst creëren. Daar vertel je uiteraard niet bij dat het schaakniveau in België niet veel voorstelt. Zo had mijn dochter haar trofee in bovenstaande foto vooral te danken aan 2 tegenstanders die de oppositieregel niet beheersten.

Vooral in het jeugdschaak is het niet zo heel moeilijk om bekers, trofeeën en medailles te winnen. In 6 jaar tijd hebben mijn kinderen (en ikzelf op de reeksen voor begeleiders/ volwassenen) een hele kast vol kunnen verzamelen die uiteraard een centrale plaats kreeg in ons huis.

Nu moet ik ook wel toegeven dat de lol na een tijdje verdwijnt van er nog eentje te winnen. Mijn oude (tijdperk voor de kinderen) staan in een grote kartonnen doos in de garage achteraan de tuin. Ze liggen vol stof en muizestront.

Ik veronderstel dat iedereen anders naar die prijzen kijkt. Sommigen gaan verwoed op jacht naar tornooitjes waar ze een kans maken. Aan de andere kant heb ik al van professionals gehoord dat ze moedwillig die dingen soms achterlaten in de hotelkamer. Dat is bagage gespaard en thuis is er toch geen plaats meer.

Het hangt ook heel veel af waarvoor je het hebt gekregen. Sommige jeugdtornooien geven al een medaille of beker gewoon bij deelname. Mijn dochter won zo eens eentje als enig meisje die deelnam. Dat vind ik maar onzin want het is erg beschamend om zoiets uit te leggen aan de omgeving.

Tenslotte zitten er soms ook echte gedrochten bij, vaak lelijke plastieken ondingen die je liever kwijt dan rijk bent. Mijn mooiste/ meest speciale vind ik een schaal in bloemvorm gemaakt van echt Boheems glas (zie hieronder). Die dingen kosten een flinke duit als je eentje in Praag wilt kopen. Ik won het in 2004 door als eindwinnaar te eindigen van een rapidcriterium.
Het is eens wat anders maar bijlange nog niet zo prestigieus als de bmw-i8 die Sergey Karjakin enkele jaren geleden won.

Aardbeien voor de winnaars in het Landegems rapidtornooi Soete-beese vind ik persoonlijk ook een heel leuke (tenminste als je die graag eet en dat blijkt niet voor iedereen zo te zijn).  Het vergane bloemen-schaaktornooi van Izegem was dan weer goed om punten te scoren bij moeder of de echtgenote. Dus sluit ik af met de vraag, wat was voor jullie de leukste/ meest speciale prijs die je ooit gewonnen hebt met het schaken. Of gaat bij jullie alles direct naar het containerpark (in sommige winkels kan je bekers binnenbrengen om gerecupereerd te worden)?

Brabo

6 opmerkingen:

  1. Ben het volledig eens met je analyse. De trofee die ik kreeg toen ik een jeugdtornooi won in 1985 heb ik nog steeds. In Schaakkring Oude God was het begin jaren tachtig gebruikelijk een soort van certificaat te geven aan de winnaars van de verschillende afdeling in het clubkampioenschap - ook die heb ik nog bewaard vooral omdat er zo'n goede herinneringen aan vasthangen. Daarnaast heb ik nog enkele bijzondere trofeeën bewaard. Een medaille voor deelname vind ik ook volkomen onzin. In 2017 nam ik deel aan het Belgisch Kampioenschap te Niel waar alle deelnemers een mok kregen met een sfeerbeeld van het tornooi, dat vond ik dan weer wel leuk (die mok gebruik ik nog regelmatig). Als jeugdspeler won ik ook ooit (in de jaren tachtig in een tornooi in Ekeren) een radio-cassette speler die ik nog jaren heb gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De radio-cassette-speler is ook zo een toestel dat de jeugd niet meer kent en goed zou zijn voor het programma "Wat een jaar". In onze familie was het een standaard cadeau voor de plechtige communie. Ik heb die pas weggesmeten nadat ik getrouwd was en het toestel helemaal versleten was. Ik heb er heel vaak liedjes van de radio mee opgenomen om die daarna talloze keren af te spelen. Pure nostalgie.

      Verwijderen
  2. Wat ik me soms bedenk, is dat voor topspelers het weinig added value is om nog een plastic beker op een marmeren voet te krijgen. Waarom geven toptornooien niet bv een gouden munt of een kristallen vaas, of andere juwelen? Zaken die echt waarde hebben en bovendien veel makkelijker transporteerbaar zijn. Voor ons, gewone schakers, zijn aandenkens leuk, maar een vijftiende beker of schaal is inderdaad more of the same. Hier vind ik het moeilijker om een aandenken van waarde te bedenken (een waardebon is niet hetzelfde). Mijn allereerste "niet-vergankelijke" prijs was een ... flesopener. Ook tandenborstels werden mijn deel (vaak een naturaprijs in het Izegemse bloementornooi). Verder vooral veel plastic en marmer, soms wat koper (aandenken Iepers kattentornooi) - en schaakboeken natuurlijk (liga West-Vlaanderen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het beeldje van het Manneke Pis van Geraardsbergen dat ik won ergens in de jaren 90 vind ik nog steeds mooi en staat in onze living. De gewone' bekers heb ik weggegeven aan kinderen die een trofee zochten voor één of ander tornooitje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar zou ik ook blij mee zijn. Voor de lezers die niet weten waarover het gaat zie bv. https://stukkenjagers.nl/toernooien/toernooizege-voor-herman-grooten/

      Verwijderen
  4. Ik ben nog altijd dankbaar dat je geduldig meermaals deze stellingen tegen mij geblitzt hebt om te oefenen, het zit nog altijd in de vingers. Kp-K zou toch echt basis moeten zijn.

    Noli135

    BeantwoordenVerwijderen