donderdag 1 juni 2023

Prooi wordt jager

Op meer dan 11 jaar bloggen met ruim 550 gepubliceerde artikels ben ik slechts enkele keren gevraagd door lezers om iets aan te passen of te verwijderen. Dat vind ik persoonlijk best een heel goed resultaat maar ik realiseer mij natuurlijk ook dat er in werkelijkheid meer was dat niet iedereen kon apprecieren. Sommige schakers zullen de kans daarom niet laten voorbijgaan om even tegen te prikken wanneer ze de gelegenheid krijgen. Je begint beter niet aan bloggen als je zelf niet goed kunt incasseren.

Zo schreef ik vorig jaar in het artikel Anoniem deel 2 over een speler uit Gambiet Opwijk. Ik legde uit hoe ik op een "revolutionaire" wijze zijn anoniem lichess-profiel had ontdekt. Toen ik het artikel schreef, wist ik al dat de betrokken speler niet gelukkig zou zijn maar je kan een ei niet bakken zonder het eerst te breken. Als ik de methode goed wou uitleggen dan moest dit gebeuren met een concreet voorbeeld en iemand is dan de pechvogel.

Nu dit jaar moest ik opnieuw spelen tegen Gambiet Opwijk en men was dat artikel er nog niet vergeten. Ja je kan het misschien al raden. Mijn tegenstander (met hulp van zijn clubmakkers?) zocht en vond op exact de wijze die ik had beschreven mijn geheim lichess-profiel. Mijn vele duizenden (sommige zelfs heel recent gespeelde) online partijen waren allemaal met een simpele muisklik opgevraagd en natuurlijk ook gebruikt tijdens de partijvoorbereiding. De rollen prooi en jager waren omgedraaid.

Loontje komt om zijn boontje, zullen velen denken en vooral hoe dom kan Brabo zijn. Wel eerlijk gezegd was het een bewuste test om te kijken dat wat ik schrijf op deze blog ook kan worden toegepast door de lezers. Eigenlijk verwonderde het mij zelfs dat het een jaar had geduurd voor dat iemand eindelijk mij had gepakt (ik acht de kans klein dat iemand het vroeger ook al is gelukt maar niet heeft meegedeeld). Het bewijst in elk geval nogmaals dat deze blog geregeld interessante info voor de schaker aanbiedt.

Het was een dure grap om mijn lichess-account actief te houden en ondertussen heb ik ze uiteraard afgesloten. Het is de reden waarom ik sindsdien overgestapt ben naar chess.com alhoewel ik de interface minder aantrekkelijk vind (irritante reclame, geen default-tijd, slechte lage tijdswaarschuwing ...). Ik vermoed dat ik niet alleen ben met deze overstap. Tal van (heel) sterke spelers werden in de voorbije maanden slachtoffer van het open partijbeleid van lichess. De sterke Belgische grootmeester Daniel Dardha vertelde mij dat hij met "mijn" methode het geheim online lichess-profiel kon ontdekken van de Nederlandse sterke grootmeester Max Warmerdam (en dat heeft Daniel wellicht een handje geholpen in de tweekamp zie Dardha en Van Foreest winnen matches) maar het meest spraakmakende is vanzelfsprekend de gelekte wk-voorbereiding van de kersverse wereldkampioen Ding Liren zie Investigation might have found Ding and Rapport.

Anderzijds Ding toont met zijn veroverde wereldtitel ook aan dat een ontdekte geheime online account nog geen drama hoeft te zijn. Hoe bruikbaar zijn online accounts eigenlijk voor een klassieke partijvoorbereiding? Het opzoeken en bestuderen van online accounts is heel tijdrovend dus is het sop de kolen waard? Voor de lezers heb ik daarom eens al mijn voorbereidingen van het voorbije seizoen betreffende online accounts in een tabel geplaatst.

Het eerste wat opvalt is dat ik van 29 op 39 tegenstanders een of zelfs meerdere online accounts heb gevonden. Geen 100% en ik leg de verklaring niet bij goed geheimhouden van de account maar vooral bij oudere spelers die gewoon geen interesse hebben in online schaken.

Dat slechts voor 10 op 29 van mijn tegenstanders met gevonden online account(s) zinvolle informatie opleverden voor de klassieke partijvoorbereiding toont aan dat we best heel voorzichtig zijn met onze voorbereidingstijd aan online accounts te spenderen. Ik focus daarom enkel op de online accounts wanneer ik voldoende tijd over heb en als aanvullend materiaal. Het is trouwens ook hoe Jonas Van Cappellen, mijn tegenstander van Gambiet Opwijk het aanpakte (achteraf bekeken geen overbodige strategie).
Ik geef toe dat ik puur geluk had met mijn online account hier want ik wist niet eens dat ik online 21 keer door een onbewuste zettenverwisseling had afgeweken van mijn bordrepertoire. Het voorbeeldje toont ook mooi aan hoe gericht sommige partijvoorbereidingen in de Belgische interclub vandaag zijn zelfs in 2de klasse. Ik ben een sitting duck op bord 1 met mijn nog steeds veel te rigide repertoire.

Het onderzoeken en bestuderen van online accounts maakt vandaag deel uit van de partijvoorbereiding van  iedere serieuze competitieschaker. Ik merk bijgevolg dan ook een trend op van steeds meer schakers die hun online accounts afschermen en lichess verlaten. Sommigen strooien zelfs opzettelijk zand in de ogen van potentiele tegenstanders in het bordschaken met het spelen van openingen buiten hun repertoire. Als ik naar mijn lijstje hierboven kijk, zijn het eigenlijk vooral de Nederlanders waar je vandaag een heel reĆ«le kans maakt om een nuttige online account te vinden voor een partijvoorbereiding.

Brabo

7 opmerkingen:

  1. Ik denk dat de slimste spelers het ontdekken van een online account van een tegenstander wel voor zich houden. Zolang de speler in kwestie niet weet dat hij gevolgd wordt, gaat hij ook zijn account niet veranderen. Er is geen publiciteit rond de perfecte moord :-). Ik kan me goed voorstellen dat de spelers in de tabel hierboven nu wel gaan denken aan een andere account. Of, zoals jij nu doet (en sommige in die tabel) andere openingen spelen dan je normaal otb boven haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Ik acht de kans klein dat iemand het vroeger ook al is gelukt maar niet heeft meegedeeld" schrijf ik in de marge van het artikel.

      Dus ik hou er rekening mee dat iemand al eerder dan Jonas een "geheim" online account van mij ontdekt heeft. Anderzijds ik acht de kans klein omwille van de volgende redenen:
      - Ik zie geen link tussen de gekozen openingen van de tegenstanders in bovenstaande tabel en mijn online accounts. Ik bedoel dat ik andere openingskeuzes had verwacht indien gebruik was gemaakt van mijn online partijen.
      - De meeste tegenstanders in bovenstaande tabel speel ik 1 keer tegen in mijn leven of er zitten vaak vele jaren tussen. Ik bedoel het heeft weinig zin om niet te willen vertellen dat je een account gevonden heb.
      - Ik vermoed dat er veel schakers zijn die ik in de voorbije 11 jaar bloggen geregeld geirriteerd heb en dat ze er heel wat daarom over hebben om de reactie van mijn gezicht te zien nadat ik door hen een hak ben gezet. Dat kan natuurlijk enkel als ik het achteraf te weten kom.

      Verwijderen
    2. "Ik kan me goed voorstellen dat de spelers in de tabel hierboven nu wel gaan denken aan een andere account."
      -Meerdere spelers in de tabel hierboven hebben hun account al afgesloten. Echter die ex-accounts zijn bijna altijd nog via een omweg te bekijken vandaar ook de reden waarom ik nergens in bovenstaand artikel vermeld over welk "geheim" account het gaat die Jonas van mij gevonden heeft. Ook is het zo dat zelfs die oude/ ex-accounts vaak nog waardevolle informatie bevatten. In het klubkampioenschap van Deurne profiteerde ik zo van een oude account van Marcel Van Herck want hij speelde een lijn die daar in voor kwam. Mijn partijvoorbereidingen gaan erg ver mits ik voldoende tijd krijg.
      - Ik kan mij voorstellen dat veel schakers het dom vinden dat ik publiek vertel van wie ik een account(s) gevonden heb en van wie niet. Ik weet uiteraard dat dit nooit positief kan zijn voor mijn eigen elo. Elke coach zal bloggen afraden. Anderzijds stel ik keer op keer ook vast dat bijna niemand blijft schaken als alles alleen maar draait rond elo en dan denk ik dat ik toch ook niet slecht bezig ben. Je medemens helpen/ entertainen is een van de mooiste dingen die er bestaat.

      Verwijderen
    3. "Zolang de speler in kwestie niet weet dat hij gevolgd wordt, gaat hij ook zijn account niet veranderen."
      In mijn vorige reactie gaf ik aan dat iemand helpen/ entertainen een van de mooiste dingen is dat er bestaat. Ik heb dit seizoen hierop 1 uitzondering gemaakt voor een persoon waar ik nog een rekening had mee open staan. In de post-mortem liet ik met opzet waardevolle informatie achterwege over zijn online account. Bovendien ontmoetten we elkaar opnieuw een week later. Ook hier is dus loontje komt om zijn boontje. Je maakt beter vrienden in het schaken :
      http://schaken-brabo.blogspot.com/2016/03/vrienden.html
      https://schaken-brabo.blogspot.com/2023/03/vrienden-deel-2.html

      Verwijderen
    4. "Of, zoals jij nu doet (en sommige in die tabel) andere openingen spelen dan je normaal otb boven haalt."
      Er is een heel groot verschil tussen per ongeluk een andere opening spelen en met opzet. Ik kan mij voorstellen dat 21 keer dezelfde andere opening spelen niet als een ongeluk kan worden bestempeld maar dat is hier wel het geval.
      - Op de blog heb ik al meermaals aangetoond dat mijn geheugen een zeef is. Ik heb zelfs het gevoel dat het steeds erger wordt maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik steeds meer moet onthouden.
      - Ik bekijk maar een klein percentage van mijn blitzpartijtjes achteraf. Dat is natuurlijk niet optimaal als training maar blitz is voor mij vooral ontspanning. Als iets verkeerd in mijn geheugen geprogrammeerd staat dan kan het dus zijn dat ik dezelfde fout steeds opnieuw maak
      - In een klassieke bordpartij schakel ik de automatische piloot uit in de opening (in tegenstelling met online schaken). Dat liet in dit geval toe om de fout in het geheugen recht te zetten. Dat is trouwens ook een advies die ik geef aan iedereen. Neem altijd enkele minuten de tijd in de opening van een klassieke bordpartij want de ervaring van online schaken/ het geheugen is niet altijd correct.

      Verwijderen
  2. Replying to your comments from the other post here:
    regarding blogging platform, you do you! I understand English is a secondary language for you for writing so it would take a bit more effort to post in both (as I believe you stopped at some point doing for your blogs too as the Google Translate option is pretty good). Unfortunately the game annotation text isn't automatically translated (a small whinge).
    Yes, definitely need some mix-up options so as to avoid getting targetted too easily.

    From a comment of yours above:
    "Helping / entertaining your fellow man is one of the most beautiful things there is." Agreed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes I know about the game annotations. The reader needs to spend extra time to translate those. Probably some readers do mind so it is some sacrifice I made. Maybe chess.com or another site wants to make an offer as for free I don't want to do the translations anymore manually. It was too much work for too little satisfaction.

      Verwijderen