dinsdag 5 juli 2022

Anoniem deel 2

De coronacijfers zitten weer al enige tijd in de lift maar ik zie rondom mij weinig mensen die er zich nog iets van aantrekken. Na de laatste versoepelingen heb ik zelf ook alle voorzichtigheid laten varen en had ik dan ook voor het eerst prijs. Het viel gelukkig erg mee want had mijn zoon niet geklaagd over keelpijn dan had ik wellicht zelfs niet eens mij laten testen.

Hierdoor miste ik een ronde in de Belgische interclub maar voor de rest speelde ik weer schaken zoals voor corona. De meeste schakers zijn ondertussen teruggekeerd naar het bordschaken. Trouwens mijn vrees (zie eind 2020 corona dreigt veel schaakclubs te laten verdwijnen) bleek onterecht te zijn. Heel wat spelers zijn weliswaar afgehaakt maar de golf aan nieuwe spelers die er de laatste maanden zijn bijgekomen (effect van de The Queen's gambit, mensen leerden schaken door de lockdowns ... ?), compenseren dit ruimschoots. In VSD-2022-07 wordt opgetekend dat VSF 8 nieuwe clubs kent en ongeveer 3% extra leden t.o.v 2019 (dus in vergelijking met voor corona). Ook in mijn club Deurne zag ik recent meerdere nieuwe gezichten en dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen.

Veel schakers hebben bijgevolg dan ook het online schaken met veel plezier vaarwel gezegd. Ik zag een tsunami aan accounts die werden afgesloten. Niemand wilt dan ook dat de tegenstanders in partijvoorbereidingen op het bordschaken nog iets van de online partijen zouden kunnen gebruiken. Om tegemoet te komen aan deze verzuchtingen, maakte lichess daarom ook meerdere aanpassingen zie Lichess Changelog.
  • Optie om leden van een team te verbergen voor niet-leden (hiervan maakt o.a. lsv-chesspirant gebruik)
  • Verbergen van vrienden (zie mijn artikel Papua New Guinea waar ik een grappig voorbeeldje gaf van mijn eigen partijvoorbereiding op basis van de vrienden)
  • Partijen van afgesloten accounts kunnen niet meer worden gedownload (zie mijn artikel lichess waarin ik uitleg welke apis bestonden hiervoor).

Dus het is gedaan voor mij om nog online partijen te kunnen gebruiken zoals ik o.a. in geuren en kleuren uitlegde in het artikel De partijvoorbereiding deel 2. Echter zo snel liet ik mij niet buiten spel zetten want ondertussen had ik natuurlijk de smaak te pakken gekregen van die online partijen. Ik zocht en vond alternatieven. Teams mogen dan wel hun leden verbergen maar de tornooien waaraan de teams aan deelnemen zijn nog steeds zichtbaar waardoor je toch de actiefste (en meest relevante) leden in een team snel kunt terugvinden.

Lichess houdt een database bij van alle partijen gespeeld met rating zie database.lichess.org dus daar kan je nog altijd de partijen vinden van afgesloten accounts. Die database mag dan wel te groot zijn om te downloaden maar iemand heeft daarvan een sterk afgeslankte elite-database (+2400 lichess-elo) uit geextraheerd (zie database.nikonoel) waar wel perfect mee kan worden gewerkt (en bovendien zich toespitst op de spelers in het elo-segment waar ik het meest geinteresseerd in ben). Zo vond ik bv toch nog 1685 partijen van het een jaar geleden afgesloten account warredw).

Echter wellicht de meest opzienbarende ontdekking maakte ik door een idee waarvan de kiem lag in het artikel Can artificial intelligence identify your playing style (die ik ook al eerder vermeldde in Schakende vrouwen deel 2). In dat artikel wordt beschreven dat puur aan de hand van een aantal anoniem online gespeelde partijen door 1 persoon achterhaald kan worden door een programma welk online profiel gelinkt kan worden. Wel ik ging een stap verder want slaagde erin door manueel enkele bordpartijen van een speler te vergelijken met de elite-database (+10 miljoen partijen) en daardoor het geheim online profiel van die persoon te achterhalen. Ik geef een voorbeeldje.

In de laatste ronde van de Belgische interclub speelde Deurne tegen Opwijk. Op bord 1 van Opwijk speelt bijna altijd De Belgische FM Arno Bomans. Echter van Arno kun je zo goed als niets vinden online. Hij speelde nergens mee online tijdens de corona-lockdowns en hij zorgt er ook voor dat hij zijn sporen online wegwist. Echter ik gaf niet op. Zo speelde Arno Bomans onderstaande partij dit jaar met zwart in Praag begin januari.
Vervolgens filterde ik op de stelling na wits 8ste zet in de elite-database om te zien of deze stelling al is voorgekomen online en vooral wie het speelde. Ik kreeg 4 hits.


Ik checkte ze alle 4 maar vooral bij de eerste naam ging bij mij de alarmbellen af. Bomy99 dat lijkt wel erg op Bomans. Trouwens Eritrea heeft geen FMs of spelers met een titel.

6552 online gespeelde partijen is een een schat aan informatie maar ik wou zeker zijn dat hij het was dus gooide ik het lichess-profiel in de openingtree en daar kwam al snel bevestiging. Alles paste perfect met zijn partijen uit het bordschaken. Op 1.d4 met zwart Leningrader tot een paar jaar terug. Grunfeld sedert kort. Op 1.e4 de Rauzer van het Sicilaans.... Ik was 99% zeker dat ik de juiste had en 100% toen ik achteraf ook nog zijn chess.com-profiel ontdekte bomy99 waar expliciet zelfs zijn naam bij stond geschreven.

Ondertussen heb ik die truuk al meerdere malen met succes toegepast om "geheime" lichess-profielen te achterhalen. Het is legaal maar ik geef toe randje ethisch want ik denk niet dat o.a. Arno erg blij zal zijn met dit artikel. Ik vermoed trouwens dat hij al eerder onraad rook want ik hoorde achteraf dat hij had geweigerd om tegen mij te spelen. Zoiets heb ik nooit eerder meegemaakt en je kan je daarom terecht de vraag stellen of het amateur en/of online-schaken hierdoor niet kapot wordt gemaakt.

In elk geval ik heb zelf mijn voorzorgen genomen door voorlopig enkel nog bullet (2 minuten + 1 seconde) op lichess te spelen ipv blitz (3 minuten) want die bulletpartijen worden niet opgeslagen in de elite-database. Ik overweeg ook om over te stappen naar chess.com want daar kun je geen "elite-database" downloaden en bestaat het probleem niet van filteren op stellingen. Anderzijds heeft chess.com recent te kennen gegeven dat ze eigenlijk af willen van anonieme gebruikers zie Chesscom annouced verified accounts. Anoniem online spelen blijft dus tricky.

Brabo

2 opmerkingen:

  1. Terechte reaktie van je tegenstrever
    Al die online diensten zijn er weer voor er beveiliging is, lijkt wel een zeef gelijk de sociale media.
    Vroeger bestond de chess informant. Nu is er chessbase.
    Dat moet voldoende zijn en zijn de officieuze bronnen. De rest beschouw ik als prive en goed dat de restricties er komen in de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ter verduidelijking, ik heb geen forfait gekregen want Opwijk stelde na afmelden van Arno dan maar Hanne Goossens op. Zij had in de vorige 10 ronden nooit op bord 1 gespeeld waardoor ik mij niet had voorbereid op haar.

      Verwijderen