maandag 11 september 2023

De schaakpauze

Maandag 28 augustus was ik terug thuis van het zomertornooi in Dieppe en sloot ik het schaakjaar 2022-2023 af. Slechts 6 dagen later op zondag 3 september werd met een algemene vergadering in Deurne het nieuwe schaakjaar 2023-2024 geopend.

Het belooft een extreem druk schaakjaar voor mezelf te worden want ik heb mezelf nu al gecommitteerd tot het clubkampioenschap van Deurne (9 partijen), de Belgische interclub (11 partijen), de Nederlandse interclub (9 partijen) en de open van Cap D'Agde (9 partijen). Hieronder vind je de voorlopige draft van mijn schaakkalender want ik verwacht vooral na nieuwjaar nog aanpassingen/ aanvullingen.


Dit soort persoonlijke schaakkalender maak ik nu al enkele jaren niet alleen om zelf het overzicht te kunnen bewaren maar ook om aan mijn familie op voorhand mee te delen wanneer ik alvast niet beschikbaar ben. Tja je kunt je wel voorstellen dat mijn familie niet echt blij is om zoiets te zien. Als ieder familielid zulke lijst maakt voor zijn eigen hobby dan zie je elkaar nooit. Mijn broer zei me enkele maanden geleden dan ook keihard dat ik alleen maar mij bekommerde om het schaken. Familie telt niet voor mij.

Het is geen toeval dat de jeugd en alleenstaanden oververtegenwoordigd zijn in het competitie-schaken. Een gepensioneerde Belgische FM vertelde mij enige tijd geleden dat hij stopte met de Belgische interclub want zondag was de dag waarop zijn kleinkinderen op bezoek kwamen. Ik begreep hem helemaal want ondanks wat velen denken is schaken zeker niet het enige wat voor mij telt. Elke vrije zaterdag ga ik kijken naar de voetbalwedstrijden van mijn zoon. Ik en mijn dochter hebben dit jaar meerdaagse niet-schaakvakanties gemaakt naar Hamburg en Berlijn. Ik ga met mijn echtgenote geregeld naar een concert of doen een daguitstapje naar zee/ Brugge/ Aken,...

Ik ben dus met heel veel tezelfdertijd bezig en bots dan ook geregeld tegen mijn grenzen aan. Soms valt het gewoon niet meer op een gezonde manier te combineren. Op het einde van het vorige interclubseizoen voelde ik me zelfs helemaal opgebrand. Competitieschaken is dan ook voor mij niet gewoon even komen opdraven en een partijtje spelen. In elke wedstrijd kruipt telkens talloze uren voorbereiding. Een foto vertelt vaak meer dan 1000 woorden dus hieronder de 82 bladen (recto verso) met samenvattingen van partijvoorbereidingen die ik met de hand geschreven heb in het schaakjaar 2022-23.
Alle 82 bladen handgeschreven partijvoorbereidingen van het schaakjaar 2022-2023

In elke bladzijde kruipt ongeveer 1 uur werk dus 82 bladen dat is ongeveer 150 uren. Echter dat is gewoon de samenvatting want daar komt bovenop nog het gedetailleerd uitwerken van bepaalde lijnen, herhalen van openingen, ... Ik vermoed dat het totaal aantal uren voorbereiden uiteindelijk het dubbele was van de 150 uren dus wellicht in de orde van 300 uren op jaarbasis.

Goed gek hoor ik al velen denken en het wordt nog gekker wanneer ik vertel dat ik dit voorbereiden helemaal niet leuk vind. Het is niets anders alsof je studeert voor een examen en je krijgt 1 vraag voorgeschoteld waarvan je zelfs niet zeker bent of ze uit de leerstof zal komen.

Ik vermoed, nee ik ben er 100% zeker van dat ik een buitenbeentje ben als 2300 speler maar tezelfdertijd realiseer ik mij ook dat wereldtoppers nog veel meer doen dat dit. Velen kunnen nog steeds niet begrijpen waarom Magnus Carlsen als sterkste speler zomaar zijn wereldtitel heeft afgegeven maar ik ben totaal niet verwonderd dat iemand het helemaal gehad heeft met de waanzin van voorbereiden voor klassieke partijen.

Eind april toen ik mijn laatste interclubpartij had gespeeld van vorig seizoen, was ik echt opgelucht dat de druk van de ketel was. Ik wou aanvankelijk nog een tornooi spelen in mei, juni of begin juli maar 1 voor 1 schrapte ik elke interessante optie van mijn kalender. Ik nam uiteindelijk een schaakpauze tot aan de Open van Gent dus midden juli en ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Helemaal geen schaken tijdens die maanden daar ben ik nu ook weer te hard voor gebeten door de schaakmicrobe. Ik bleef op een heel gezapig tempo schaakanalyses maken, voor deze blog schrijven en online partijtjes spelen. Niets moest want ik had nergens een deadline dus kon op elk moment beslissen wat of wanneer.

Ik raad zulke schaakpauzes iedereen aan die een heel drukke persoonlijke schaakkalender heeft. Mijn schaakpauze liet ook toe om weer te connecteren met anderen. Ik denk aan familie maar ook andere zaken zoals de tuin onderhouden, reizen...

De huidige schaakkalender is zwaarder dan vorig schaakjaar en zeker in de laatste 2 maanden ziet het er niet gezond uit. De interclubverantwoordelijke in Deurne vertelde mij dat er 29 vaste spelers zijn voor slechts 20 plaatsen. Ik sta met veel plezier een aantal keren mijn bord af. Zal ik mijn interclubverantwoordelijke kunnen overtuigen met dit artikel?

Brabo

5 opmerkingen:

  1. Hint voor volgend artikel:

    "Spionage op een hoger niveau"

    Velen hebben mijn artikels gelezen over het inschatten van het openingsrepertoire van tegenstanders.
    Echter, na lang zoeken op het internet kwam ik tot de vaststelling dat bepaalde getitelde spelers hun volledige voorbereiding van een jaar lang voor een bepaalde periode open en bloot in hun tuin blootstellen.
    Het is dus een koud kunstje om de drone met camera met telelens bij de hand te houden, et voila, de informatie is binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probeer eens 82 losse bladen papier in bovenstaande formatie te fotograferen in je tuin en je zal zien dat het geen makkelijke opdracht is.
      's Ochtends is het gras kletsnat en ik heb meermaals moeten herbeginnen door de wind.
      Het is me uiteindelijk toch gelukt (ook dankzij de hulp van mijn dochter).

      Ja en de tuin was de enige plaats waar ik alles goed kreeg uitgestald. Het oppervlak was te groot voor binnen de woning.

      Het is een typische stunt voor de sociale media maar ik vermoed dat sommigen mij nog gekker zullen beschouwen hierdoor.

      Verwijderen
    2. Ik vermoed dat iemand met de juiste software erin moet slagen om de analyses in de bovenstaande foto te kunnen lezen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar ik zal er evenmin wakker van liggen. Je zou mij wel een plezier doen als je mij vertelt dat het je gelukt is (zelfs indien slechts deels).

      Verwijderen
  2. Open van Cap D'Agde is best ver: ~13h met de auto. Ik ben benieuwd hoe komt u daarnaartoe?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de auto rijden we er naar toe. We vertrekken donderdagavond om vrijdagochtend aan te komen. Dan hebben we de vrijdag om uit te rusten want het tornooi start pas zaterdag. Dit is veruit de goedkoopste manier van reizen voor ons 4. De kosten van al die tornooien spelen, loopt enorm op dus ik let daar wel op. Ik plan een artikel over die kosten te schrijven.

      Verwijderen