dinsdag 15 december 2020

De Beneliga

Mijn kinderen hebben al maanden niet meer geschaakt en dan bedoel ik online inclusief. Ze zijn bijlange niet de enige clubschakers. Ik hoor meer en meer schakers spreken over een sabbatical (zie bv. over periodes van rust). Het online schaken blijkt steeds minder clubschakers nog te interesseren. Vrijdaglaatst was het zelfs zo armoe dat het wekelijks geplande lichess-tornooi bij Deurne afgelast werd wegens te weinig deelnemers.

Ook bij de grootste online tornooien zien we moeheid optreden. De zondagse battles kenden op hun hoogtepunt tijdens de eerste coronagolf meer dan 550 deelnemers. Vandaag tijdens de 2de golf zijn er een pak minder 156: Meesterklasse + 97: 1ste klasse + 92: 2de klasse + 58: 3de klasse = 403 spelers. Dat is nog steeds een flink aantal spelers maar het spreekt voor zich dat de organisator Govert Pellikaan meer dan ooit open staat voor nieuwe spelers.

Zelf was ik al lang met een jaloerse blik naar die competitie aan het kijken. Op mijn blog heb ik het al gehad over hoe ploegencompetities een extra dimensie kunnen betekenen voor het schaken. Echter ik voelde weinig voor een aansluiting bij een willekeurig team waarmee ik geen enkele band heb. Dit is ook helemaal anders dan in het klassieke bordschaken want daar leer je elkaar altijd wel kennen door een praatje voor of achteraf. Als je helemaal niets met elkaar te maken hebt dan lijkt mij een ploegencompetitie meer op een onbeduidende optelsom van individuele uitslagen. Deze interpretatie verklaart ook waarom ik geregeld uitnodigingen van online-teams uit andere landen afsla.

Dus ik wou enkel enkel meespelen in een team als ik minstens enkele medespelers op voorhand goed kende. Logischerwijze keek ik daarom aanvankelijk naar de Nederlandse clubs waarmee ik vroeger of nu samenwerk : Landau AxelDe Pion RoosendaalDe Drie Torens Tilburg maar geen van de drie clubs bleek actief te zijn in de zondagse battles. Dan bleef er natuurlijk slechts 1 optie over en dat is je eigen vriendenteam maken maar dat zou enkel zin hebben als ik 1) vrienden kon warm maken voor dit idee en 2) de zondagse battles ook een niet-Nederlands team voor het eerst zou accepteren.

Slechts 2 dagen kostte het mij om het idee uit te werken in een Beneliga (competitie met Belgische en Nederlandse ploegen). Govert was onmiddellijk akkoord want hij realiseerde zich wellicht dat opschalen een win-win is voor iedereen. Ik zie trouwens dat meer en meer sporten dit doen zie basketbalvoetbalhandbal, ... . Na een rondschrijven naar een 4 tal Belgische clubs, slaagde ik erin om mijn minimumdoelstelling van 10 spelers te bereiken. Voor de buitenwereld koos ik als naam voor het team Belgisch vriendenteam zodat iedereen ook onmiddellijk weet waarvoor het team staat. We zijn een mix van spelers uit diverse Belgische clubs die samen willen werken.

Ondertussen hebben we onze 2 eerste zondagse battles achter de kiezen. De eerste wonnen we in 3de klasse. De tweede, zondag laatst wonnen we in 2de klasse. Dat betekent dat we volgende keer met het Belgisch vriendenteam reeds in 1ste klasse aantreden. Een derde promotie wordt zeer onwaarschijnlijk maar ik zie dat er nog steeds nieuwe leden aanmelden dus je weet nooit. De teller staat ondertussen al op 25 waardoor we zeker in de breedte steeds meer slagkracht krijgen als team en dat is in die zondagse battles minstens even belangrijk dan de score van de 1 of 2 beste spelers. Dit verdient wellicht iets meer uitleg. Ik krijg trouwens regelmatig vragen over hoe die zondagse battles precies werken.

Er zijn vandaag dus 4 klassen: meesterklasse, eerste klasse, tweede klasse en derde klasse. Elk nieuw team start in de laagste. Elke week wordt er zondagavond tussen 20 uur en 22 uur gespeeld en na elke speeldag wordt er een ranking per klasse gemaakt. De hoogste 2 teams promoveren en de laagste 2 degraderen voor de volgende speeldag (indien er een hogere of lagere klasse bestaat uiteraard). In de meesterklasse wordt de ranking gemaakt volgens de optelsom per team van de 10 beste individuele resultaten. In eerste klasse en tweede klasse worden de 8 beste genomen. In derde klasse zijn het slechts de 6 beste. Hieronder zie je een voorbeeldje van hoe de score wordt gemaakt. Als er een kroontje staat naast de naam van een speler dan betekent het dat de score werd meegenomen voor de ploegranking.
Dit was het finale overzicht van zondaglaatst voor de prestaties van het Belgisch vriendenteam. We zien dus dat er kroontjes staan van 1-8 en die individuele resultaten werden dan samengeteld voor het teamresultaat. De lagere resultaten werden genegeerd maar zijn daarom zeker niet zinloos. De onderlinge concurrentie zorgt ook voor extra punten. Daarnaast moet je rekening houden met de flexibiliteit van de competitie want niemand is verplicht om de volle 2 uren te spelen.

Voor veel clubspelers is dit een nieuw en vreemd gegeven dat je helemaal niet alles hoeft mee te spelen. Veel clubs zijn vastgeroest in de gewoontes van een klassiek Zwitsers tornooi en missen hierdoor dat online veel meer mogelijk is en dit online ook verwacht wordt. Maximum flexibiliteit is volgens mij een vereiste om online succesvol te zijn. Dit wordt ook in de zondags battles toegepast. Spelers mogen zelf kiezen wanneer ze beginnen of stoppen. Spelers mogen kiezen om te beserken (helft van de tijd) voor het extra punt/ uitdaging. Winnen wordt gestimuleerd door streaks (extra punten vanaf 3 winstpartijen op een rij). Tenslotte en niet minstens even belangrijk is dat spelers hun anonimiteit mogen bewaren. Veel online initiatieven falen op voorhand al door te eisen dat deelnemers zich kenbaar moeten maken.

Het tempo is geen 3 minuten K.O. die de meest populaire keuze is voor online schaken maar 3 minuten + 2 seconden increment en dat is absoluut aanvaardbaar hier voor een serieuzere competitie waar het resultaat toch iets minder van de klok mag afhangen. Dit laat toe om toch partijtjes te spelen die in zijn geheel meer zijn dan een een pre-move-gevecht wat nog heel weinig met echt schaken te maken heeft. Om jullie smaakpapillen te activeren, geef ik nog 2 uittreksels mee van mijn 2de optreden. Ik begin met een leuk slotfragment van mijn allereerste partij in die battle tegen 1 van de toppers.
Het 2de voorbeeld heb ik geselecteerd omdat het zo mooi de link maakt naar 1 van mijn allereerste artikels op deze blog : wit kiest al in de opening een remisevariant. Het toont aan dat ik ook speel wat ik hier predik en dat het zeker in blitz een enorm voordeel kan zijn om iets af te weten van de opening.
Ik vind het grappig dat exact dezelfde slotzet beslist als in mijn standaardpartij van 2011.

Ik vermoed dat dit en andere soort gelijkaardige zaken wel vaker de moeite zijn om te delen met elkaar. Net daarom heb ik voor vanavond 20 uur dan ook de eerste online post-mortem-sessie via jitsi opgezet voor enkel teamleden van het Belgisch vriendenteam. Zo sla ik twee vliegen in 1 klap. We kunnen samen praten/ leren over het schaken en het team krijgt de kans om elkaar beter te leren kennen.

Ja iedereen die zin heeft om te helpen kan er nog steeds bij. Dit is nog een bonus van het systeem dat er geen limiet bestaat van aantal leden. Wel kunnen we eventueel overwegen indien we met erg veel zijn om een 2de team in de competitie te lanceren. Ik zie dat een paar Nederlandse clubs dit al doen en dit laat toe om de spelers iets beter te verdelen alhoewel iedereen altijd een tegenstander krijgt die ongeveer even hoog staat in de ranking. Ik zie zelfs in de meesterklasse dat de zwakkere spelers puntjes onderling van elkaar kunnen afsnoepen.

Brabo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten