woensdag 3 januari 2024

Coaches deel 2

Slechte reclame bestaat niet, wordt wel eens gezegd. Fide leek de controverse rond de race naar de kandidatenfinales helemaal niet erg te vinden want daardoor kreeg men plots veel meer media-aandacht. Dat enkele topfavorieten uiteindelijk de boot misten, was bijzaak.

Desondanks India is straks op het appel met 5 spelers: 3 mannen en 2 vrouwen zie  Gukesh Firouzja Humpy reach candidates 2024. Ik vraag mij af of de kandidatenfinales met zoveel Indiërs nog helemaal eerlijk zullen kunnen verlopen. Ik vermoed dat men sowieso dezelfde nationaliteiten zullen verplichten eerst tegen elkaar te spelen.

De hegemonie van Rusland is al enige tijd gebroken en het lijkt er steeds meer op dat India de nieuwe superpower is geworden in het schaken. Chessbase speelde hierin een niet te onderschatten rol zie o.a. 7th anniversary of ChessBase India en is dan ook terecht trots op de behaalde successen zie Super talents and the secret of success. Trouwens er lijkt nog veel meer Indisch talent op komst. Je kan het op Chessbase nauwgezet volgen.
Wereldwijd worden tornooien met enig prijzengeld overspoeld door Indiërs en het was dan ook een kwestie van tijd dat ik zou botsen tegen 1 van die talenten. In Cap d'Agde had ik door goede resultaten in de 8ste ronde prijs en moest ik tegen de 82ste Indische grootmeester dus de 16 jarige Prraneeth Vuppala. De jonge man in lederen jas kwam te laat aan zijn bord maar had zich uiteraard voorbereid.
Zelf vond ik relatief weinig bruikbaar terug over mijn tegenstander maar dan las ik in het Chessbase artikel over zijn grootmeestertitel: "Then he started working with GM Victor Mikhalevski and continues to do so." Dat was interessante informatie want van de 51 jarige grootmeester vond ik uiteraard wel veel materiaal. Al snel merkte ik op dat het openingsrepertoire van leraar en leerling deels overlapte (Archangel, Najdorf ...) zodat ik ook de recente partijen van zijn coach kon gebruiken in de partijvoorbereiding. De naam van je coach niet vrijgeven, lijkt mij dus een aanrader zelfs al zijn we geen topspelers die angstvallig hun secondanten geheim houden. 

Anderzijds stel ik mezelf wel de vraag of het zo verstandig is om het repertoire van een coach zomaar over te nemen. Ik snap dat samenwerken op een opening interessant kan zijn maar het is toch vaak eerder gemakzucht van coach en leerling om dezelfde openingen te spelen. De leerling wil snel en makkelijk de openingsbestanden van de coach. De coach heeft geen zin om zich te verdiepen in openingen die niet in het eigen repertoire zitten. Topcoaches zoals de Nederlandse grootmeester Ivan Sokolov differentiëren zich dan ook door een heel brede kennis van openingen dus veel verdergaand dan hun eigen repertoire zie Captain Ivan Sokolov coach Uzbekistan-olympiad.

Tenslotte wil ik ook nog even stilstaan bij het feit dat mijn Indische tegenstander Vuppala een Israëlische coach heeft en geen Indische. In de schaakbuddy deel 3 vermeldde ik dat een oudere generatie van Indiërs zich omgeschoold hebben tot coaches maar hun aantal is nog te klein om aan de grote vraag te kunnen voldoen. Rijkere (?) Indiers kijken dan ook naar het buitenland waar heel wat grootmeesters graag een centje willen bijverdienen. Dit doen we in België nog veel te weinig want er blijven veel jeugdschakers in de kou staan door het beperkt aanbod van Belgische coaches. Belgen met een migratieachtergrond doen het daarom vaak beter dan de autochtone Belgen.

Brabo

1 opmerking:

  1. Toen ik twee jaar geleden Budapest bezocht zag ik op het maandelijkse meesternorm tornooi wel 80 % Indische (of van origine) spelers in de groep en raakte bevriend met 1 van hen, een 12-jarig talent uit de VS, hij was op jacht naar zijn eerste norm (ondertussen zal hij die wel al hebben ) niet alleen zijn ze goed, ze blijven ook erg aangename jongelui !

    BeantwoordenVerwijderen