dinsdag 8 november 2022

Amateurs deel 2

Vorige week was er geen blogartikel omdat ik een tornooi aan het spelen was. Ik schrijf nooit artikels tijdens het spelen van een schaaktornooi. Soms krijg ik daar wel eens een opmerking over dat men tevergeefs aan het wachten was op nieuws. Nu iemand die mijn routine kent tijdens een schaaktornooi (zie o.a. de partijvoorbereiding deel 2), snapt dat het gewoon onmogelijk is om de 2 te combineren.

Trouwens ik ben niet de enige die er zo over denkt als je naar de verslaggeving kijkt van de Belgen op de voorbije schaakolympiade. Het lijkt mij geen toeval dat de verslaggeefster halfweg abrupt stopte toen ze als enige ondermaats presteerde. Daarna ging het ook merkbaar beter. Competitieschaak spelen op een zeker niveau (en dat is een olympiade) mag je niet licht opnemen.

Anderzijds vind ik het bedroevend dat de Belgische schaakbond een bom geld uitgeeft aan de olympiade maar de gewone clubsschaker hiervoor niets in ruil krijgt. Ik heb de rekening niet gezien maar ik vermoed dat die boven de 10.000 euro oploopt om 2 ploegen naar het verre Chennai (India) te sturen om er 2 weken te schaken. Dat is geld dat van elk lid afkomstig is dus zou ik verwachten dat er op zijn minst een serieuze verslaggeving gebeurt van het tornooi zodat iedereen toch een beetje kan meegenieten. Echter er verscheen niets buiten de goodwill van de ene speelster. Ik snap dan ook dat de leden erg moeilijk doen op elke jaarlijkse algemene vergadering om een lidgeldverhoging van slechts 1 euro op jaarbasis goed te keuren.

Het is nochtans een kleine moeite om de communicatie naar de leden te verzorgen over de olympiade. Er zijn talloze oplossingen. Je hebt ter plaatse elke ronde niet-spelende Belgen die best wel deze opdracht aan kunnen. Thuis kan de bond iemand aanstellen die alles opvolgt. Achteraf kan iedere speler in een uurtje zijn beste partij becommentariƫren. Kortom het is gewoon doodjammer dat we niet meer horen over dit uniek avontuur.

Dat Chennai een geweldige ervaring was voor de deelnemers, staat als een paal boven water. Ik was er zelf een maand in het jaar 2000 en viel toen in de ene na de andere verbazing. Dat ik er een prachtig schaakset kocht en meebracht naar BelgiĆ«, kwam al aan bod in hout voelen deel 2. Echter ik herinner mij ook de fabelachtige fauna en flora buiten het stadcentrum. Het verkeer binnenin is een totale chaos. Auto's, fietsen, brommers alles rijdt door elkaar. Spookrijden is (was?) normaal. Er lijkt slechts 1 wet te gelden en dat is die van de sterkste. De meeste ongelukken gebeuren dan ook bij voertuigen die even groot zijn want niemand wilt wijken.

Cultureel/ religieus/ historisch heb je overal paleizen en tempels. De souvenirjager is in een paradijs. Zelfs ik die zulke dingen altijd negeer, kon niet weerstaan aan het kopen van enkele mooie beeldjes. Onderstaand is een vergulde Ganesha: de god van kennis en wijsheid. Tot op vandaag heeft hij een mooi plekje in mijn slaapkamer.
De lokale keuken is erg pikant. Ik werd eens uitgenodigd door enkele collega's voor een prive-feestje waarvan zelfs de lokale mensen toegaven dat ze het nogal pikant hadden gemaakt. Ik had uren later nog last ervan maar ik maakte zo wel snel vrienden. Trouwens daar heb ik ook nog een heel aparte anekdote over.

Tijdens de verbroedering wisselden we natuurlijk veel info van elkaar uit. Zo kwam men al snel te weten dat ik schaakte. Een zekere Ramachandran daagde mij vervolgens prompt uit voor een schaakpartijtje. Een klok was er niet maar bord en stukken werden al snel gevonden. Ik won en onmiddellijk werd ik voor een revanche gevraagd. Nadat ik de 2de partij won en Ramachandran duidelijk nog niet genoeg had, werd overeengekomen om de volgende dag verder te gaan. De volgende dag was Ramachandran vol moed dat mijn geluk op zou zijn maar opnieuw stuurde ik hem naar huis met 2 nederlagen. De volgende dagen herhaalde dit geregeld. Na 10 opeenvolgende nederlagen zei Ramachandran dat ik een sterke speler ben maar er zeker van was dat hij een partijtje kan winnen van mij. Uiteindelijk pas na ongeveer 20 opeenvolgende nederlagen (ook samenvallend met het einde van mijn werkvakantie) gaf hij toe dat ik toch wel betere schaakte dan hij.

Ik wil met die anekdote de heel sympathieke Ramachandran absoluut niet belachelijk maken maar ik vind het een mooi voorbeeld van hoe groot de misverstanden vaak zijn bij amateurschakers. Geluk bestaat in het schaken zie o.a. geluk bij een ongeluk maar de invloed van geluk neemt exponentieel af t.o.v. hoe groter het verschil in speelsterkte tussen de spelers. Op lichess kon ik dat aspect trouwens mooi testen. Het is voor mij een koud kunstje om via de arenatornooien (waar ik speel tegen meestal veel lager gekwoteerde spelers) om reeksen van tientallen overwinningen op te bouwen.

Heel veel amateurs snappen totaal niet wat het vraagt om op een zeker niveau te kunnen spelen. De meesten zijn ook helemaal niet bereid om zelfs te luisteren naar advies. Nu zelf ga ik zeker ook niet vrijuit. Zo kreeg ik in het jaar 2001 reeds de raad van de Hongaarse grootmeester Jozsef Pinter om onderstaande Hollandse stonewall niet meer te spelen.
Hij zei me achteraf dat ik hoogstens 1 remise op 10 partijen met die opening kon scoren. In realiteit scoorde ik best ok zie o.a. de wetenschappelijke aanpak deel 2 maar sinds 2020 heb ik het systeem toch van mijn repertoire gehaald zie o.a. verdedigen. Dus hiermee geef ik de grootmeester dan toch gelijk. Het heeft enkel bijna 20 jaar geduurd hiervoor en de opkomst van de neurale netwerken.

Persoonlijk denk ik dat een interessant gesprek (dus in 2 richtingen) over schaken tussen spelers van ongelijk schaakniveau zo goed als onmogelijk is. Ik geloof daarom ook niet in het huidige concept van Cosmo waar iedereen (ongeacht de speelsterkte) welkom is om samen over schaken te praten. Kasparov werd ooit gevraagd waarom hij toch bleef praten met zijn aartsrivaal Karpov. Kasparov antwoordde dat hij de enige is in de wereld die hem kan begrijpen en waar dus een gesprek over schaken zinvol mee is. Ik kijk daarom zelf erg uit naar de gezamenlijke apres-schaak maaltijden met mijn nieuwe Nederlandse ploeg de Stukkenjagers. Het was net dit gegeven van samen gezellig kunnen keuvelen aan tafel over schaken met ongeveer zelfde sterkte van schakers dat mij het laatste zetje gaf om dit seizoen voor de stukkenjagers te kiezen.

Brabo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten