dinsdag 26 april 2022

Op remise spelen met wit tegen een sterkere tegenstander? deel 2

In het voorbije decennium is er een explosie geweest van de openingstheorie als je vergelijkt met om het even welke eerdere periode. Met de recente enorme vooruitgang in speelsterkte van de computer zijn talloze nieuwe varianten ontdekt die wellicht anders nooit het zonlicht hadden gezien. Meer dan ooit beschikt de schaakprofessional vandaag over een zeer ruim arsenaal aan openingen waaruit hij/ zij kan kiezen om de tegenstander te verrassen.

Echter een vervelend neveneffect die we vandaag hierdoor ook zien is dat elke professional nu ook een aantal (vaak min of meer geforceerde) remise-systemen kent voor wit om wanneer het past mee te kunnen uitpakken. Het effect van sofia regels lijkt mij vandaag daarom grotendeels (of misschien zelfs compleet) uitgewerkt in proftornooien. Het verbod op remisevoorstellen wordt vandaag zeer makkelijk omzeild met simpel een variant/ opening te kiezen waarvan men weet op voorhand dat remise meer dan waarschijnlijk zonder veel moeite behaald zal worden.

Organisatoren zoeken daarom verwoed naar alternatieven om deze negatieve publiciteit voor het schaken te doorbreken maar zonder noemenswaardig resultaat. Matchen met directe K.O., extra punten voor overwinningen, zorgvuldig kiezen van de deelnemers,... Het zijn een aantal van de lapmiddeltjes die worden gebruikt maar de korte non-remises (dus remises zonder enige inzet en creativiteit) verdwijnen niet. Ja, je kan natuurlijk aan de spelregels zelf sleutelen maar dan verlies je wellicht meer dan je wint. Chess960No castling chess,.. zijn een aantal schaakspelvarianten met een minimale verandering van de spelregels maar blijven een kleine niche in de schaakwereld. De modale schaker blijkt niet geïnteresseerd.

Voor de gemiddelde schaker is dit gedoe van remisevarianten/ openingen ook een ver van je bed show. Wij als clubschakers beheersen meestal slechts een veel beperkter openingsrepertoire t.o.v. profschakers. Onze openingskennis is vaak nog fragmentarisch of met andere woorden er zitten nog heel veel gaten in. Op uitzondering van een paar toevallige remisevarianten kennen/ herinneren, is het een utopie voor ons om remise met wit zoals een professional te kunnen afdwingen van onze tegenstanders. Tenminste dat was mijn ervaring tot voor kort want in de laatste ronde van Marienbad keek ik toch mijn ogen uit op hoe mijn partij met de jonge Tsjech Ondrej Nytra verliep. Aan zet 21 kreeg ik remise voorgesteld terwijl wit op dat moment 6 minuten meer had op de klok dan bij aanvang van de partij dus 1u36.
Tot mijn lichte verbazing gaf mijn tegenstander achteraf doodleuk toe dat hij met opzet deze variant had gekozen op basis van mijn resultaten in de big database om remise te kunnen maken. Ik was zowel geflatteerd als ontzet. Ik koos uiteindelijk om door te spelen maar bedacht mij al snel een paar zetten later toen ik dreigde de controle te verliezen over de stelling. Het was een pijnlijke beslissing op dat moment want ik had echt willen spelen voor de winst. Echter als ik vandaag zie dat zijn rating klom in de voorbije 3 maanden naar +2300 elo dus +160 elo dan maakte ik meer dan waarschijnlijk toen de pragmatisch juiste beslissing (zie chart).

We zien met deze partij ook een ander probleem van de wetenschappelijke aanpak. Weinig variëren in een openingsrepertoire bemoeilijkt spelen op winst met zwart tegen een (iets) lager gekwoteerde speler. Zeker als je 1.e4 met e5 beantwoordt dan word het vaak gewoon onmogelijk om met zwart op commando te winnen als wit iets heeft voorbereid en geen zin heeft om enig risico te nemen. Ik vermoed dat bepaalde varianten in het Siciliaans (ik denk dan aan vooral e6 systemen) het probleem van steriele varianten verkleint maar daarentegen lijkt mij er het risico op ""killer nieuwtjes" weer veel hoger. Misschien is de speelruimte in de Caro-Kann of het Frans geschikter om de beste balans te vinden. Mijn kennis van die openingen is te beperkt om hierover een goed oordeel te maken. Feit is dat veel meesters minstens 2 verschillende openingen in hun zwart-repertoire hebben om tussen te kiezen afhankelijk of ze al dan niet tevreden zijn op voorhand met remise. Meer variëren zal dus uiteindelijk altijd de beste kansen opleveren om de witspelers die enkel uit zijn op remise te counteren.

Brabo

3 opmerkingen:

  1. Er is daar een voorbeeld van uit de olympiaden. Michael Adams kreeg met zwart eens tegen een zwakkere tegenstander een lange theoretische hoofdlijn van het Spaans op het bord; hij vermoedde dat zijn tegenstander niet alles had kunnen bekijken, en speelde een onschuldige tussenzet. Wit was de draad kwijt, moest op eigen houtje beginnen spelen, en de partij duurde geen tien zetten meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Professionals krijgen zeer regelmatig zwakkere spelers tegen die puur op remise met wit tegen hen spelen. Als ze geld willen verdienen met tornooiwinsten zijn ze verplicht om daar een passend antwoord op te vinden/ klaarliggen. Een tip van de sluier wordt vermeld in de laatste paragraaf met het bewust variëren tussen openingen.
      Als amateurschaker is het echter voor mij persoonlijk de eerste keer in bijna 30 jaar competitieschaak dat iemand zo duidelijk met een voorbereiding op remise van zet 1 aanstuurde en daar ook nog eens achteraf zonder enige schroom over sprak. Het was alsof hij mij als een professional beschouwde en daarom schrijf ik ook in het artikel dat ik mij geflatteerd voelde. Anderzijds voelde ik mij ook ontzet want ik heb als amateur nog nooit een voorbereiding gemaakt met wit om remise af te dwingen van een sterkere tegenstander. Misschien waren de centen voor mijn jonge tegenstander te belangrijk want anders vrees ik dat je met die mentaliteit niet lang zal blijven schaken.

      Verwijderen
  2. "Misschien is de speelruimte in de Caro-Kann of het Frans geschikter om de beste balans te vinden"
    Ipv een hele nieuwe opening aan te leren kost het minder tijd om binnen het Spaans iets te vinden voor gelegenheden. Voorbeeld: de Neo-Steinitz is vermoedelijk beter dan zijn reputatie: 1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Bb5 a6 4.Ba4 d6 5.c3 (5.O-O Bd7) Bd7 6.d4 Nge7 met het simpele plan h6, Ng6, Be7 en Bg5. Volgens mijn database doet zwart het helemaal niet slecht.
    Een heel ander verhaal is 5.Bxc6+ bxc6 6.d4. Ik heb nooit begrepen waarom dit nou zo veelbelovend zou zijn maar 3...d6 4.Bxc6+ bxc6 5.d4.
    Het zal wit niet meevallen een levenloze variant op het bord te krijgen.

    MNb

    BeantwoordenVerwijderen