maandag 13 december 2021

Duitsland

Onze toppolitici hebben het steeds lastiger om een onderling akkoord te vinden hoe de aanslepende coronacrisis verder aangepakt moet worden. Soms gaat het geruzie zelfs nog voort terwijl men al voor de camera's zit bij de zoveelste samengeroepen persconferentie van het overlegcomité.

Er komen ook steeds meer (harde) protesten tegen de maatregelen. Het nieuws staat er bol van de laatste dagen zie bv. opnieuw coronaprotest in Brusselveertien politieagenten gewond bij coronaprotest in Duitslandgrimmige betoging tegen coronamaatregelen in Luxemburg,... De media spinnen er garen bij en laten daarom geen kans voorbijgaan om nog wat olie op het vuur te gooien door bijvoorbeeld peilingen te organiseren die de lezers vragen of niet-gevaccineerden gestraft mogen worden.

Niet verwonderlijk wordt deze polarisatie ook afgespiegeld in onze kleine schaakwereld. Op de facebook van Chess in Belgium liepen de emoties hoog op over de Belgische interclub de laatste maanden. Spelers die wilden spelen werden uitgescholden voor "zotten", "egoïsten", "moordenaars". Spelers die niet wilden spelen werden dan weer als "jankers", "angsthazen", "lafaards" weggezet. Na honderden reacties bezweek de bond dan toch uiteindelijk en koos ze voor "zekerheid" door de competitie voorlopig stil te leggen. Echter dit betekent zeker niet dat er een consensus is. Veel clubs blijven gewoon doorgaan met hun schaakactiviteiten. In sommigen hoef je zelfs geen mondmasker te dragen daar ze de partijen laten spelen in de horeca dus met een glas spa bruis naast het bord.

Dus het ziet er naar uit dat de 3de ronde van de Belgische interclub voorlopig de laatste voor lange tijd zal zijn. Iets meer dan 16% van de borden bleef er toen leeg maar dat betekent dus ook dat meer dat 1000 schakers bereid waren om alle maatregelen te volgen om toch maar aan een fysiek bord hun potje schaak te kunnen spelen. Daar schrok ik toch een beetje van. Ik dacht niet dat we zoveel fanatieke schakers in België hadden die bereid zouden zijn om het coronagevaar te trotseren door uren met een mondmasker aan te spelen en bovendien vaak in de kou omdat ramen en deuren open moeten staan wegens de CO2-meters (lees bv. Interclubverslag 3de ronde van Deurne ).

Alles is beter dan opnieuw online te moeten schaken, hoor ik velen zeggen. Zo roept mijn eigen club Deurne zelfs op om het clubkampioenschap bij de deelnemers onderling thuis af te werken. Mijn 3 pogingen voorbije maanden om voorzichtig weer online een tornooi te organiseren, kregen niet de minste steun. Nee die deur lijkt definitief dicht in België. Binnen een paar weken gaat dan ook de Belgisch online schaakclub offline want ik zal het jaarabonnement voor de website niet meer uit eigen portemonnee betalen.

De hoop van een gewoon schaakjaar is alweer vervlogen. Gelukkig had ik daar persoonlijk wel rekening mee gehouden. Ik had al snel door dat de vaccinaties nog lang niet het einde van de coronacrisis zouden betekenen. Bovendien realiseerde ik vroegtijdig dat ik in België steeds geïsoleerder zou komen te staan met mijn eis om zonder mondmasker te kunnen schaken. Vorig jaar konden velen nog begrip opbrengen voor mijn problemen met het mondmasker. Vandaag is het geduld bij de meeste op en vinden sommigen dat ik niet moet klagen of zeuren en blij moet zijn dat er uberhaupt nog geschaakt kan worden.

Ik nam begin dit seizoen daarom de vlucht voorwaarts met schaken in het buitenland. Naast de Nederlandse interclub zocht ik ook actief naar tornooien in het buitenland. Zo viel mijn oog op Muensterlandopen, een klassiek open tornooi in Duitsland met het Belgisch interclubtempo gespeeld over 8 dagen (8 t.e.m. 15 oktober). Munster ligt op slechts 300km rijden dus veel makkelijker te bereiken dan bijvoorbeeld de tornooien die ik eerder speelde in Praag. Coronacerificaat was verplicht maar geen mondmasker dus exact zoals ik het graag heb.

Desalniettemin twijfelde ik om mee te spelen. Het zou de eerste keer zijn dat ik de kinderen voor lange tijd zou achterlaten thuis. Het was geen schoolvakantie dus ik zou schaken terwijl zij naar school moesten. Ja mijn echtgenote is er ook maar zij rijdt niet met de auto. Bovendien wonen we vrij afgezonderd dus op vrienden of familie kunnen we niet makkelijk rekenen indien er iets zou voorvallen.

Uiteindelijk was mijn schaakmicrobe opnieuw te sterk maar ook omdat ik in laatste instantie een clubgenoot (Guy Dugailliez) kon warm maken om mij te vergezellen. Ik vind een tornooi alleen spelen in het buitenland nogal eenzaam en zielig dus ik was heel blij dat we er een avontuur met zijn tweetjes konden van maken. Onze laattijdige beslissing zorgde wel voor het ongemak dat er nog heel weinig keuze was betreffende logement. Zo kregen we pas na enig aandringen de laatste beschikbare kamer van het hotel voorgesteld door de organisatie. Samen in de kamer had als voordeel dat we veel meer konden praten maar was minder positief voor onze nachtrust.

Ik had ook nooit eerder een tornooi gespeeld in Duitsland. Mijn Duits is ok en dat was ook nodig want alle uitleg in de tornooizaal werd telkens enkel in het Duits gegeven. Dat vond ik voor een open tornooi toch een minpuntje maar er waren sowieso heel weinig buitenlanders. Grote zaal, goede verlichting, mooie schaakborden,... alles wat ik een beetje had verwacht van de Duitse grundlichkeit. Enkel aan de start van het tornooi bij het checken van het coronacerficaat had de organisatie duidelijk een inschattingsfout gemaakt. Dit duurde veel langer dan gedacht waardoor de eerste ronde bijna met een uur vertraging begon.

Behalve de ene dag met een dubbele ronde, was er telkens heel veel tijd om voor te bereiden want de partijen begonnen pas om 17u. Voor iemand die graag zich goed voorbereidt, was dit een duidelijk voordeel die wellicht ook in mijn eindresultaat zichtbaar was. Anderzijds het late aanvangsuur in combinatie met de lange partijen die ik speelde, zorgden geregeld ervoor dat ik problemen had om "deftig" avondeten te vinden. Met de broodjes van de organisatie tijdens de partijen had ik niet genoeg. Echter de tornooizaal lag buiten het centrum van Munster en de restaurants in de buurt sloten hun deuren al vrij vroeg. Er zat hierdoor vaak niet anders op dan meerdere dagen te overleven op hetzelfde warme pizzabroodje van het hotel om op die manier toch nog iets warm gegeten te hebben. Na het tornooi was ik dan ook enkele kilo's lichter. 

Door het samenvallen van de de finale van de Duitse interclub (Bundesliga) ontbraken ook enkele sterkhouders waarvan ik profiteerde om een stevige 7 op 9 neer te zetten. Daarnaast wist ik ook van veel van mijn tegenstanders hun online schaakprofielen te kraken. De Duitse online liga blijft tot op vandaag een grote schare supporters aantrekken (in tegenstelling dus met wij Belgen) en dat bracht mij geen windeieren op. Een staaltje van mijn voorbereiding kan je terugvinden in onderstaande partij die voor minstens de helft beslissend was.
Dit soort tornooien spelen smaakt voor mij duidelijk naar meer. Een tornooi kunnen spelen zonder tezelfdertijd voor kinderen te moeten zorgen, zorgt voor een beduidend meer relaxe sfeer. Trouwens achteraf stelden mijn echtgenote en kinderen mij gerust dat ze mij niet gemist hadden. Ik moest wel van zodra ik thuis was naar de winkels rijden om de koelkasten weer te vullen met eten.

Ik heb een maximaal aantal dagen verlof overgezet naar volgend jaar en ik ben van plan daar zeker een aantal van te gebruiken om tornooien te spelen. Wie interessante voorstellen heeft van tornooien en/ of samen eens een avontuur wilt meemaken, mag mij zeker contacteren. Guy, mijn reisgenoot, vertelde mij achteraf wel dat hij erg verwonderd was over hoe "professioneel" ik met het schaken bezig was tijdens het tornooi. Pas na het tornooi dronk ik mijn eerste pint bier. Tijdens het tornooi heb ik geen tijd/ zin  om de toerist uit te hangen dus daar moet je wel rekening mee houden als je interesse hebt. Tenslotte rij ik het liefst met de wagen ergens naar toe zeker in coronatijden waar vliegverkeer geen zekerheid biedt. In mijn rode "Mazdarati" is 1000 km afleggen een pleziertje.

Brabo

8 opmerkingen:

  1. Elk benadert een schaakvakantie zoals men "gebekt" is. Persoonlijk maak ik er ook graag een vakantie van, dat wil zeggen dat ik wel eens tijd durf uittrekken om eens de benen te strekken en niet een hele voormiddag zal voorbereiden. Ook de trip naar een verre locatie doe ik meestal in 2 stukken, wat het stressniveau verlaagt en het vakantiegevoel verhoogt.
    Wat betreft gezelschap, is het idd leuker om niet alleen te zijn, want dan wordt het wel echt focussen op schaken (zeker alleen op een terrasje zitten heeft dan iets zieligs, als je weet dat voor je gezin het "life goes on" is).
    Nu ik terug ben beginnen schaken, ben ik zeker van plan om jaarlijks een schaakvakantie in te plannen (en ideaal een binnen- en een buitenlands tornooi op de kalender te hebben). En bedoeling is om toch eens in een paar verschillende landen te spelen, want hoewel ik al 45+ jaar schaak in clubverband, heb ik buiten België enkel in Engeland (Hastings) en Frankrijk (Cappelle-la-Grande en Dieppe) gespeeld. Werk aan de winkel dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan het gevoel van vrijheid (van een tornooi zonder gezin en verantwoordelijkheden in de buurt) goed begrijpen. Gewoon eens 100% kunnen gaan voor schaken, zonder thuis te hoeven zijn voor avondeten, zonder rekening te hoeven houden met medereizigers... het is in deze soms stressvolle tijden een welgekomen break weg uit de routine. Zeker nu verre reizen moeilijker te boeken zijn en af kunnen hangen van al dan niet gevaccineerde gezinsleden.
    Het onderwerp schaken en vakantie verdient zeker een diepere kijk, gezien de vele facetten. Er zijn in Vlaanderen enkele notoire schaakreizigers en de motieven en reisverhalen die aan hun schaakavonturen vasthangen, zouden zeker de moeite van het delen zijn. Ik denk nu terug aan bv het verhaal van de doodbrave David Navara, die op een wandeling door een misverstand werd achtervolgd door de politie in een onherbergzame uithoek van een stad. Of gewoon ikzelf, die tijdens de ochtendmarkt van Dieppe zo'n 500 meter door een voetgangerszone reed, om dan gered te worden door een behulpzame agent die me zonder boete liet passeren. Ik zal de reputatie van de Belgen in Noord-Frankrijk geen goed gedaan hebben met dat incident...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat betreft het spelen met open deuren en ramen om ventilatie te voorzien - in ons winters klimaat is dat inderdaad geen pretje, en comfortabel is anders. Persoonlijk ben ik voor het spelen (na controle van de QR-code of desnoods een snelle covid-test). Een verschuiving van een speeldag is begrijpelijk bij een (aankomende) besmettingspiek, maar verzwaart enkel de kalender in januari. Net als de politiek, zou de schaakbond misschien eens moeten nadenken over een barometer, die duidelijk maakt bij welke criteria er maatregelen zijn of desnoods ingrepen volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommige teams zullen na ronde 4 al 3 uitgestelde wedstrijden hebben en voor januari is ook niets zeker. Ik merk zelf al op hoe lastig het is 1 uitgestelde clubkampioenschapwedstrijd in te halen voor mezelf. Dit meermaals doen voor teams, lijkt mij mission impossible.
      Het bondsbestuur vergaderde de voorbije weken meerdere keren en telkens kwamen ze met aanpassingen. Net zoals onze politici wordt er van dag naar dag geleefd zonder visie op lange termijn. De strategie wordt steeds aangepast volgens waar de wind vandaan komt.

      Ik acht ook niemand schuldig hieraan. We zitten in een onbekende situatie dus is het improviseren met de bestaande middelen.

      Verwijderen
  4. Het meest kwalijke aan de interclubhistorie is het schrijnend onvermogen van schakers om aan één zeel te trekken.
    We hebben er geen boodschap aan te weten welke bestuurder voor of tegen was. In feite verwacht ik van een bestuur dat ze in gezamenlijk overleg een beslissing nemen en dat elke bestuurder deze beslissing daarna voluit steunt en verdedigt (ongeacht zijn persoonlijke overtuiging).
    Als een bestuur haar verantwoordelijkheid opneemt (weze het nu de schaakbond of een lokaal clubbestuur), vind ik het nogal sneu om daar van aan de zijlijn op af te vuren. Het gaat per slot van rekening over een hobby. Als schaakliefhebber moeten we allemaal diep respect hebben voor die vele organisatoren die zich belangeloos inzetten voor het schaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Persoonlijk heb ik begrip voor dat 1 van de bestuurders expliciet vraagt om te noteren dat hij niet akkoord gaat met de genomen beslissing bij meerderheid door de andere bestuursleden.

      Bestuurders worden verkozen door de leden op een algemene vergadering. Ik kan mij bijgevolg goed voorstellen dat sommige leden al dan niet een bestuurder zullen herkiezen op basis van zijn/ haar stemgedrag bij belangrijke beslissingen tijdens de coronacrisis.

      Verwijderen
  5. Ik wil gerust wel eens meegaan op een tornooi, for old times sake.
    Noli135

    BeantwoordenVerwijderen