dinsdag 8 augustus 2023

De schaakbuddy deel 2

Op dagen zoals 19 juli laatst werd het nogmaals duidelijk hoe hard we een actief schaakplatform missen in België waarop verslagen van tornooien kunnen worden gepubliceerd. Geen enkele grote schaaksite van België (ik denk o.a. aan kbsb en vsf)  rapporteerde over de ongelooflijke stunt van de 2 Dreelink-broers in Gent. De 15 jarige Jacob en 17 jarige Adriaan wonnen samen met voorsprong op 5 FMs, 1 IM en zelfs een GM, het eerste open fide rated Gent. Nooit eerder gingen 2 Belgische broers met 2500 euro aan prijzengeld naar huis. Wanneer komt schaakfabriek terug want het is toch echt niet ok dat we deze geweldige kans om het schaakspel te promoten gewoon laten voorbijgaan.
Aan het schaakbord links Adriaan, rechts Jacob. Achteraan Dirk Flamée en Lucien Deschuyteneer die al vele jaren de grote krachten zijn in de schaakclub van de jongens: VPTD (Van Pion tot Dame Geraardsbergen)
Foto van Jan Lion

Of zoiets uniek is in de wereld dat weer niet. Zo heb je in Nederland o.a. de Foreests (Lucas en Jorden) die eens voor de titel van Nederlands kampioen bij de volwassenen tegen elkaar een barragematch hebben moeten spelen en waar dus veel geld op spel stond. In Duitsland spelen de jonge Svane-broers Rasmus en Frederik zich tegenwoordig voortdurend in de kijker met allebei stevige + 2600 ratings. Zussen die het samen heel goed doen heb je ook zoals vroeger de Polgars en Kosintsevas. Vandaag zijn nog steeds de Muzychuks met Anna en Mariya heel actief.

Kortom schaken samen met broer of zus creëert vaak de ideale hoogspanning die nodig is om maximaal te ontwikkelen. Broers of zussen zijn vaak hard voor elkaar maar tezelfdertijd beschermen ook elkaar van de buitenwereld. Ze zijn een geweldige tandem en dus de perfecte schaakbuddy voor elkaar.

Nu het is zeker ook niet zo dat je met elke broer of zus een harmonische samenwerking kunt aangaan. Mijn zus heeft nooit willen schaken en voor mijn broer was schaken nooit meer dan een leuk spel dus hij heeft nooit een schaakboek geopend. Een schaakbuddy zal dus voor de meeste schakers extern moeten worden gezocht als je er eentje wilt vinden en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik vermoed slechts enkele procenten van de schakers heeft een schaakbuddy (ondanks ik dus in het vorige artikel al aangaf hoe belangrijk een schaakbuddy is in de ontwikkeling van een speler).

Zelf heb ik nooit een schaakbuddy gevonden in de strikte zin van een leeftijdsgenoot waarmee je samen de eloladder opklimt. In mijn eerste schaakclub de Torrewachters was ik al snel 200 elo hoger gequoteerd dan iedereen. In mijn huidige club Schaakkring Deurne waren er wel spelers met mijn elo maar die waren dan weer veel ouder dan mezelf. Ik heb vele malen geprobeerd hen te triggeren met informatie te delen maar het bleef bijna altijd stil aan de andere kant. Dan weet je dat niemand zin heeft om je schaakbuddy te worden.
Mijn schaakbuddy Yves Surmont

Dus ik heb bijna alles mezelf aangeleerd maar dat betekent niet dat er niemand was tijdens mijn schaakcarrière die toch een belangrijke rol heeft gespeeld in het ontwikkelen van mijn passie voor het schaken. Zo heb ik met Yves Surmont van in het prille begin van mijn carrière een open communicatiekanaal waarmee we alles delen dat maar enigszins interessant lijkt over het schaken. Om de lezer een idee te geven wat alles allemaal kan zijn, geef ik hieronder een overzicht van onze interacties in het voorbije jaar:

- 100% remises in Oosterom Memorial (Yves)
- Partijanalyses Gent (Ik)
- Partijdatabases in Frankrijk: Liste Parties Annee 2022 (Yves)
- Partijen Villard de Lans (Yves)
- Voorspelling Olympiade (Yves)
- Hobbyspelers op de Olympiade (Yves)
- Partijdatabase van Belgen (Yves)
- Chessbase voegt partijen van 1400 elo in hun database om verkoop op te krikken (Ik)
- Databank op PC is handig wanneer geen wifi (Ik)
- Chessbase spendeert extra tijd aan database-correcties (Yves)
- In veel (oude) tijdschriften staan partijen die niet in de databases zitten (Yves)
- Discussie over incident Daniel op BK in Brugge (Ik en Yves)
- Mijn mooiste partij ooit en nog niet gedeeld op deze blog (Ik)
- Prijzengeld in vrije val overal (Ik en Yves)
- Tegenstanders allemaal veel jonger dan ik behalve de ene arme professional (Ik)
- Updates over de schaakexploten van mijn kinderen (Ik)
- Echtgenotes en schaken (Ik en Yves)
- Tornooiplannen (Ik en Yves)
- Voorbereiden op een grootmeester: 2000 partijen in database, 50.000 partijen online (Ik)
- Voorkeur 55+ tornooien (Yves)
- Competitie tussen Belgische dames voor olympiade (Ik)
- Switch van lichess naar chess.com (Ik)
- Rapidschaak op lichess (Ik)
- Geld wordt steeds belangrijker voor Chess.com (Yves)
- Journalistieke vrijheid (Ik)
- Inactieve spelers die terug beginnen schaken (Yves)
- Een heel slecht resultaat zal voor iedere schaker anders worden ervaren (Ik)
- Feedback over de meme UK vs US (Ik en Yves)
- Reeksindeling interclub (Ik en Yves)
- De Niemann-Carlsen sage (Ik en Yves)
- Opzoeken verloren gewaande partij (Ik en Yves)
- Backups, bijhouden van oude databases (Ik en Yves)
- Hogere energiefactuur door schaken (Ik en Yves)
- Fritz 18 is wk computers (Yves)
- TCEC (Ik)
- Nieuwe versies van engines (Ik en Yves)
- Partijen 1ste klasse interclub nu op lichess (Ik)
- Spelers stoppen met schaken (Ik)
- Checken of bepaalde stelling uniek is (Ik en Yves)
- Fritz of Chessbase-interface (Ik en Yves)
- Verschil openingskeuzes Chessbase - Lichess (Ik en Yves)
- Schaakclub gezocht in de omgeving van Boom (Ik en Yves)
- Een meester verslaan met een seksspeeltje: Actually making THAT chess cheat device (Ik)
- Feedback over onze persoonlijke resultaten (Ik en Yves)
- Tornooien in Duitsland: turnierkalender (Yves)
- Bepaalde schakers hebben met mij een eitje te pellen: (Ik en Yves)
- Anderstaligen lezen mijn blog (Ik)
- Op de man spelen (Ik en Yves)
- Hoeveel partijen heb je ooit op een rij verloren dus niet opzettelijk? (Ik en Yves)
- Schaakbreak (Ik en Yves)
- Let op met de hardware bij vergelijken op CCRL (Ik)
- Schaakfoto's met chatgpt (Yves)
- Testen van engines (Ik en Yves)
- Discussie Stefan Docx (Ik en Yves)
- Partijen becommentariëren met chatgp (Ik en Yves)
- File met Belgen in memoriam (Yves)
- India maakt een grootmeester per dag (Ik)
- 100% remises boven de 2440 elo in correspondentieschaak (Ik)
- Herkennen van schakers op oude foto's (Yves)
- Oordopjes (Ik)
- Kan je leren schaken met chatgpt? (Yves)
- Altijd tijd tekort voor het schaken (Ik en Yves)
- Nieuwe reglementen voor de interclub (Ik en Yves)
- Omgekeerde opstellingen in de interclub zijn statistisch interessanter Moneyball (Ik)
- Overlijdens (Ik en Yves)
- Pillsbury-Lasker, ken je klassiekers. (Yves)
- Uit het tornooi stappen wanneer je geen zin meer hebt om te spelen (Ik en Yves)
- Belgen spelen op vele plaatsen tezelfdertijd tijdens krokusverlof (Ik)
- Een lichtsignaal van een gsm is al voldoende voor een nul (Yves)
- Ik krijg dagelijks valsspelers tegen op chess.com (Ik)
- Verschil online ratings tussen chess.com en lichess (Ik en Yves)
- Hoe de 50 zetten-regel interpreteren? (Ik en Yves)
- Wat is een goed schaakinterview? (Ik en Yves)
- Hoe lang onthoud je een schaakvoorbereiding? (Ik en Yves)
- Hoe maak je een club populair? (Ik en Yves)
- Stellingsvoordeel of stellingsbegrip? (Ik en Yves)
- Cloud engines (Ik)
- Buitenlanders en de Belgische elo (Ik en Yves)
- Interview van Daniel Dardha: Interview Daniel Dardha defeats Bok round 1 (Yves)
- Commentatoren van broadcasts (Yves)
- Restaurants vinden bij schaaktornooien via chatgpt (Yves)
- Gent wordt ook rated (Ik)
- Slechts 34 + 2700 spelers, deflatie (Ik en Yves)
- Franse tornooien te kiezen volgens afstand tournois (Yves)
- Brugge telt mee voor Belgisch kampioenschap (Ik)
- Andere Belgen volgen in buitenlandse tornooien (Ik en Yves)
- Lichess-account afgesloten (Ik)
- Wat is het beste tempo voor rapid (Ik en Yves)
- Stockfish progressie is stilgevallen: 12 elo in 400 dagen Elo Progress (Ik)
- Wat is de maximumelo als je altijd foutloos speelt? (Ik en Yves)
- Beentje lichten in het schaken is dat ok? (Ik en Yves)
- Schakers die iets beloven maar die belofte vaak niet nakomen (Yves)
- Partijen waarin rocheren niet toegelaten worden, krijgen analyses met rochade Dortmund festival 2023 (Ik)
- De jacht naar 0.00 zin en onzin (Ik)
- Voor en nadelen van overnachten dichtbij een tornooi (Ik en Yves)
- Welke boeken lees je (ook niet-schaak) ? (Ik en Yves)
- Moeten alle niet-rated tornooien worden afgeschaft? (Ik)
- Transgenderschaak (Yves)
- SDDF blijft actief (Ik en Yves)
- Voorstel nieuw ratingsysteem (Ik en Yves)
- Hygiene van schakers (Ik en Yves)
- Seksuele intimidatie in het schaken (Ik en Yves)
- Bug in Leela, mat in 30.000 zetten (Ik)
- Activiteit/ inactiviteit van spelers (Ik en Yves)
- Copyright op foto's (Ik en Yves)

Ik geef toe dat ik zelf niet besefte voor ik dit artikel schreef dat we zoveel info uitgewisseld hebben in exact 1 jaar (8 augustus 2022- 8 augustus 2023). 

Zaterdag laatst kwamen enkele niet-schakers voor het eerst op bezoek en onze trofeeënkast die midden in de living staat is dan uiteraard het eerste dat ter sprake komt. Ik waarschuwde hen dat ze het er beter niet over hadden want ik zou makkelijk uren over het schaken kunnen vertellen. Ze dachten dat ik overdreef maar kregen al snel spijt ervan toen bleek dat ik echt eeuwig kon doorgaan over schaken.

Een schaakbuddy wordt gezien als iemand waarmee je over schaken puur technisch zit te praten maar mijn bovenstaande ellenlange lijst toont aan dat dit ook anders kan. Nu iemand vinden die even verknocht is aan het schaken als mezelf is niet zo evident maar ik heb dus geluk gehad met Yves die ik in mijn eerste schaakclub reeds leerde kennen. Met vele andere schakers heb ik gecorrespondeerd maar met hen heb ik nooit dezelfde intensiteit en langdurige vriendschap/ samenwerking kunnen opbouwen.

Tenslotte ook schaaktechnisch wordt er wel wat uitgewisseld tussen ons beiden maar dat is weer voor een volgend artikel want ik misreken mij altijd hoeveel er over een bepaald thema wel te vertellen valt. Marcel Van Herck zei me enige tijd geleden dat hij het ongelooflijk vond vanwaar ik het allemaal blijf halen voor deze blog en ik denk dat dit artikel veel verklaart. Ik durf thuis ook niet meer te zeggen dat ik weldra zonder inspiratie zal zitten voor de blog want mijn vrouw zit mij anders gewoon weer uit te lachen: Brabo, jij gaat nooit kunnen zwijgen over het schaken".

Brabo

PS Morgen spelen de 2 Muzychuk-zussen tegen elkaar op de wereldbeker in Baku, Azerbeidzjan: zie hun livebord. 1 van beiden moet naar huis dus dat wordt een heel speciale match. Ze hebben al vaak tegen elkaar gespeeld maar ik kan mijn niet herinneren dat ze al eerder elkaar hebben moeten uitschakelen.

10 opmerkingen:

  1. Het detail dat Brabo hier opsomt, geeft de veelheid aan aspecten waarover we communiceren. Recent was dat idd nog de kwestie van de aanpassing van de ratings, wat me minder nauw aan het hart ligt (en ik begrijp dat het hem wel meer beroert).
    Onze interesses overlappen wel 80%, dus dat helpt om te blijven van gedachten wisselen. Soms verbaast Brabo me wel eens dat hij inderdaad weeral iets nieuws heeft om over te schrijven, maar schaken is net als het weer: er zijn zoveel aspecten aan, dat je nooit uitgepraat geraakt. Van het pure schaaktechnische, over schaakgeschiedenis, tot regelgeving, geometrisch speciale stellingen of rare materiaalverhoudingen, persoonlijke beleving, clubwerking, tijdschriften en boeken, fotografie, computerschaak, cheaten, vrouwonvriendelijkheid, en doe er recent nog maar eens transgenderaspecten bij, en dan heb ik er nog vele vergeten.
    Brabo verdient in elk geval een grote pluim van schakend Vlaanderen, omdat hij eigenlijk de enige (?) is die al jarenlang een vlaamse blog over schaken onderhoudt, ten koste van zijn eigen tijd en zijn eigen schaaksterkte (gezien de vele partijen die hij van zichzelf publiceert). Ikzelf schrijf ook graag, maar een blog die puur uit tekst bestaat, is niet zo leesbaar, en de moeite (hoe klein soms ook) om foto's en partijen in te voegen vind ik vaak al teveel (een uitzondering zijn mijn artikelen op de site van Brasschaak, waar dat wel heel gemakkelijk gemaakt is). Dus, beste lezers, als er nog eens een artikel komt van mijn hand op deze blog, besef dat Brabo degene is die het leesbaar maakt en de partijen invoegt. Tip of the hat daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "schaken is net als het weer: er zijn zoveel aspecten aan, dat je nooit uitgepraat geraakt"
      Dat klopt voor ons maar als ik praat met andere schakers dan krijg ik het gevoel dat de kennis van de meesten slechts beperkt is tot hun eigen partijen. Het vergt een continue en bijna maniakale verslaving in het verwerven van schaakgerelateerde informatie om te kunnen praten over het schaken zoals wij dit doen. Er gaat geen dag voorbij dat ik tot soms tien schaaksites afschuim om mijn eeuwige honger naar schaakweetjes te stillen.

      Verwijderen
    2. "Het detail dat Brabo hier opsomt, geeft de veelheid aan aspecten waarover we communiceren."
      Ik had kunnen stoppen na 10 of 20 voorbeelden maar ik ben doorgegaan omdat ik 2 belangrijke elementen wou aantonen.
      1) Ik denk wat ik en Yves uitwisselen van schaakinfo wel eens uniek kan zijn. Ik daag de lezers uit maar ik denk qua volume en inhoud dat het moeilijk wordt om nog beter te doen.
      2) Ik denk dat ook de meeste schakers geen idee hebben van hoeveel aspecten het schaken wel kan omvatten (trouwens dat is slechts de communicatie van 1 jaar tussen 2 personen). Door de lijst opzettelijk zo gedetailleerd mogelijk te maken, wou ik dus aantonen hoe bijzonder het schaken eigenlijk wel is. Ik verwoord het op een andere manier in de vorige reactie maar de meeste schakers zien enkel de top van de ijsberg en hebben dus geen benul dat eronder nog vele malen meer te beleven valt.

      Verwijderen
    3. "hij eigenlijk de enige (?) is die al jarenlang een vlaamse blog over schaken onderhoudt"
      De Vlaming Nikolaas Verhulst met https://www.belgianchesshistory.be/ schrijft al jaren op zijn eentje een uitstekende blog maar hij kiest voor het Engels omdat het een te kleine niche is waarover hij schrijft.
      Ik denk dat deze blog uniek is. Noch in Vlaanderen, noch zelfs in de wereld (even de taal buiten beschouwing latend) heb ik een soortgelijke blog ontdekt (lezers die mij het tegendeel aantonen met veel plezier want ik ben altijd op zoek ernaar). Ja er bestaan veel blogs maar ik heb geen gevonden die erop gelijkt in verscheidenheid van aantrekkelijke onderwerpen (ik snap uiteraard dat niet iedereen alles leuk vindt), steeds een persoonlijke insteek en details belangrijk vindt. Ook daarom zeg ik dat onze uitwisseling van schaakinfo wel eens uniek kan zijn. Ik zie weinigen in staat om over een voldoende variëteit aan onderwerpen te kunnen spreken en dus een soortgelijke blog als wij hier te onderhouden (zonder maar te spreken over motivatie/ tijd).

      Verwijderen
    4. "ten koste van zijn eigen tijd en zijn eigen schaaksterkte (gezien de vele partijen die hij van zichzelf publiceert)"
      Een blog schrijven, wordt heel vaak gezien als een slechte investering van tijd en middelen. Ik denk dat dit (hier) te negatief is. Er zijn ook positieve zaken want uiteindelijk als je tijd aan iets kunt spenderen waar je plezier uithaalt dan vind ik het geen tijd dat je verspilt. Bij heel wat artikels gaat flink wat onderzoek aan vooraf en daar heb ik ook van geleerd. De blog heeft mij gepusht om nog harder te werken aan het schaken. Tenslotte merk ik op dat ik met deze blog ook veel mensen een plezier doe. Sommigen vertellen mij dat ze elke dag kijken of er iets nieuw is. Dus nee ik hoef geen pluim.

      Verwijderen
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/R_Vaishali (elo 2452) heeft eveneens een beroemde schaakbroer: Praggnanandhaa.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Ik heb vele malen geprobeerd hen te triggeren met informatie te delen maar het bleef bijna altijd stil aan de andere kant. Dan weet je dat niemand zin heeft om je schaakbuddy te worden."
    Ooit heb ik eens ergens op iets gereageerd maar toen bleef het ook stil aan jouw kant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan mij enorm ergeren aan personen die doen alsof ze expert zijn maar er eigenlijk niets van afweten. Je komt ze overal tegen en het zorgt er vaak voor dat een interessante discussie onmogelijk wordt. Ik ben daar voor mezelf strikt op. Als ik voel dat ik niets kan toevoegen aan een onderwerp dan hou ik mijn mond. Dus ik vermoed dat je iets aanbracht waar ik te weinig van afwist (dus wellicht heb je mij iets geleerd).

      Verwijderen
    2. Als je kijkt naar de ellenlange lijst van onderwerpen die ik opsom in de communicatie tussen mezelf en mijn schaakbuddy dan kan je zien dat ik telkens tussenhaakjes ofwel "Ik" ofwel "Yves" ofwel "Ik en Yves" vermeld. Dat deed ik met opzet (ja ik steek wel vaker in een artikel dat soort verborgen boodschappen).
      "Ik" : Ik bracht het onderwerp aan maar werd verder niets mee gedaan.
      "Yves": Yves bracht het onderwerp aan maar verder werd er niets meer gedaan.
      "Ik en Yves": Er ontstond een discussie over het onderwerp

      1) Niet elk onderwerp leidde telkens tot een discussie en dat hoeft uiteraard niet. Soms wordt gewoon iets ter informatie meegegeven.
      2) Het is geen competitie wie het meest onderwerpen naar elkaar stuurt. Ik hou totaal de tel niet bij. Belangrijk is dat je voelt dat de schaakbuddy ook meedoet en dat zie je hier heel duidelijk.

      Ik denk als je eisen begint te stellen aan een schaakbuddy dan zal het niet lukken om zo iemand te vinden. Zoiets loopt als het ware vanzelf.

      In elk geval jouw opmerking zal voor veel lezers ook nuttig zijn geweest want ik vermoed dat je niet de enige bent met twijfels/ vragen. Ik probeer ze te beantwoorden van zodra ik ze lees.

      Verwijderen
  4. Ja, deze broers, te mooi om waar te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen