vrijdag 25 mei 2018

BJK deel 3

De hoogmis van het Belgisch jeugdschaak ligt weeral anderhalve maand achter ons. Ik bedoel natuurlijk het Belgisch jeugdkampioenschap dat doorging in Blankenberge tussen 8 en 14 april. Ondertussen is dit dus allang geen actualiteit meer maar dit vind ik net een pluspunt om eens bepaalde zaken uit te lichten van het bjk. Net na het bjk krijg je sowieso weinig of geen aandacht behalve voor de individuele resultaten.

Het eerste waar ik wil naar kijken is het succes van de huidige formule. Vorig jaar schreef ik al in deel 1 dat de meeste kinderen zich enorm geamuseerd hadden op het bjk. Dit was niet anders dit jaar. Trouwens dit jaar hadden we bovendien ook gekozen om zelf ons eten klaar te maken waardoor mijn kinderen beter aten. Echter de beste graadmeter van succes blijft de opkomst van het aantal deelnemers. Als men tevreden was dan komt men terug en worden nieuwe spelers aangetrokken door o.a. mond aan mond reclame. Mits heel wat speurwerk slaagde ik erin om een redelijk accurate grafiek te maken van de deelnemersaantallen in de laatste jaren.
De cijfers spreken voor zich. Sinds het bjk in Blankenberge doorgaat, zien we jaarlijks een stijging van het aantal deelnemers. Echter daar is ook een keerzijde aan want vandaag hebben we zeker de maximum-capaciteit bereikt van de huidige locatie. De spelers zitten als sardientjes gepakt in de speelzalen. Het is een enorm verschil met de condities die we recent zagen in Maastricht waar bijna 500 spelers in 1 zaal comfortabel speelden zie onderstaande foto.
Zaal Open Limburg 2018
Tevens betekende het dat men niet meer allemaal in 1 hotel kon logeren. De organisatie zocht voor een alternatief zie verblijf maar uiteindelijk kon een versplintering van het logement niet worden vermeden. De grote troef van gezelligheid/ samenhorigheid tussen de spelers zoals vorige jaren, geraakte hierdoor onder druk. Anderzijds nevenactiviteiten georganiseerd door de organisatie en eigen initiatieven beperkten dit ongemak zodat ik dit eerder zie als een licht minpunt.

Daarnaast wil ik er ook nog op wijzen dat we de aangroei van deelnemers niet kunnen linken aan een stijgend aantal aangesloten jeugdleden in België. In mijn artikel vakantie deel 2 toonde ik een lichte groei van een paar percenten tijdens het laatste decennium dus een totaal andere orde dan de 60% die we in bovenstaande grafiek konden aflezen. Anderzijds zag ik wel meer niet-Belgen deelnemen in de reeksen (4 dit jaar t.o.v. 1 vorig jaar in de reeks waarin Hugo meespeelde). Het lijkt voor de meesten vreemd om in nationale kampioenschappen niet-Belgen te zien maar er is een logische verklaring hiervoor. Deze kampioenschappen staan onder de auspiciën van de bond en zijn in de eerste plaats dus bondskampioenschappen. Iedereen die lid is van de Belgische bond mag deelnemen aan deze kampioenschappen.

Echter aan deze bondskeuze zijn er gevaren zeker als in de toekomst het aantal niet-Belgen blijft stijgen in de reeksen. In 2002 werden bijna alle geldprijzen in het Brits kampioenschap gewonnen door niet-Britten met als gevolg een complete boycot van de Britse topspelers in 2003. Het bestuur van de Britse bond bezweek uiteindelijk onder de druk en besliste vanaf 2004 alleen nog Britse spelers toe te laten (zie wikipedia).

Het prijzengeld op de Belgische jeugdkampioenschappen is (zeer) laag dus een grote toeloop verwacht ik niet maar het toelaten van niet-Belgen creëert nog andere problemen. Zo is het tot op vandaag volstrekt onduidelijk wie wat won op het bjk. De resultaten op de officiële website maken totaal geen onderscheid tussen wie Belg en/ of niet-Belg is. Nergens heb ik een lijst gezien met de medaillewinnaars behalve tijdens de prijsuitreiking. Dat er weinig animo is voor het schaken van de gewone media, hebben we zeker ook grotendeels aan onszelf te danken.

Tenslotte zien we ook dat de niet-Belgen vaak een belangrijke rol spelen in het toekennen van de nationale titels. In de -10 reeks was de hoogst-gekwoteerde speler Midhulan Aravindan, een Indiër maar Fide-Duitser met meer dan 150 elo meer dan alle andere deelnemers. Ik wist dus op voorhand dat wie kon winnen van Midhulan, zeer goede kansen zou verkrijgen op de Belgische titel. In zulke situatie kan een "sterke" schakende papa die een neus heeft voor wat er op het bord kan komen, bijzonder handig zijn.

Om een voorbereiding op het bord te krijgen moet je uiteraard een dosis geluk hebben en medewerking van de tegenstander maar wat gebeurde in ronde 5, grenst toch aan het onwaarschijnlijke. In die ronde stond de clash op het programma tussen de 2 overblijvende leiders met 4/4 bij de -10 namelijk mijn zoon Hugo en Midhulan. Van Midhulan kon ik geen partijen terugvinden behalve deze natuurlijk die hij in de eerste 4 ronden op het bjk had gespeeld. Slechts 1 keer had hij 1.e4 tegengekregen waarop hij 1...d5 had geantwoord.
Wits 2de zet is natuurlijk zwak. Exd5 is de normale zet die Hugo zou spelen. Echter daar bovenstaande partij de enige is die we van Midhulan hebben met 1...d5, was er een probleem. Met 2.exd5 bestaan tienduizenden unieke meesterpartijen in de database. Het is compleet onbegonnen werk om ze allemaal te bekijken. Ik vermoed dan ook dat hier de meeste zoniet iedereen stopt met de voorbereiding. Het is ook logischer om de vrije tijd te gebruiken met rusten of nog wat taktiek oefeningen maken dan het kind moe te maken met het studeren van zinloze varianten die naar zeer grote waarschijnlijkheid toch niet op het bord zullen komen.

Wellicht had ik dezelfde keuze gemaakt, mocht het niet toevallig zijn dat het Scandinavish net de opening in mijn repertoire is waartegen ik mijn beste score behaal. Mijn persoonlijke score is er in de laatste 2 decennia ongelooflijk goed geweest waardoor ik tegenwoordig zelfs bijna een punt automatisch bijschrijf wanneer de opening in een standaardpartij op het bord komt. Onderstaande screenshot toont de dump van al mijn gespeelde standaardpartijen in die opening als bewijs dat ik niet overdrijf.
Mijn standaardpartijen tegen het Scandinvisch
Dus ik weet wel een paar dingetjes af van het Scandinavisch. Echter het blijft natuurlijk een ander paar mouwen om die kennis snel en efficiënt te transfereren naar mijn zoon. Nu het was mij ook opgevallen uit de enkele bjk-partijen van Midhulan dat hij graag klassieke stellingen speelt. Ik bedoel normaal gezond ontwikkelen zonder pionoffers waardoor ik een sterk vermoeden had dat hij wel eens voor een klassieke lijn in het Scandinavish zou gaan met 2...Dxd5. De opdracht die ik dus 's morgens net voor de partij gaf aan Hugo, was enkele van mijn eigen partijen met die variant eens na te spelen. Zo leerde hij snel waar de stukken best staan en welke plannen er bestaan. Ik achtte onderstaande partij als meest interessante waar we samen meerdere minuten naar keken.
Een uurtje later begon de ronde en jawel bullseye. Niet alleen 11 zetten voorbereide openingszetten op het bord maar Hugo herinnerde zich ook nog goed hoe het witte spel zich moest ontwikkelen. Onder druk beging Midhulan een tactische fout en de rest werd netjes afgewerkt. Ik ben er zeker van dat vele spelers met honderden punten meer dan Hugo, niet beter hadden kunnen spelen.
Dit succes maakte de weg helemaal vrij voor een 2de Belgische jeugdtitel voor Hugo. Die kwam er ook snel want 2 overwinningen volgden waardoor de titel al voor de laatste ronde mathematisch zeker was. Op zulke momenten vergeet je even alle opofferingen die gemaakt zijn zie mijn artikels hoeveel tijd spendeer je aan het schaken en hoeveel geld spendeer je aan het schaken. Anderzijds maakte ik daarna al snel de beslissing om niet naar het Europees- of Wereldjeugdkampioenschap te gaan. Hugo speelt niet alleen veel te zwak om daar mee te dingen naar een medaille maar het financiële kostenplaatje weegt niet op t.o.v. hoe Hugo kijkt naar het schaken. Voor hem blijft het slechts een leuk spelletje waarvoor hij niet wenst te werken.

Thuis verkiest Hugo op zijn gloednieuwe playstation 4 te spelen. Als ik niet oplet dat speelt hij 4-5 uren non-stop het razendpopulaire Fortnite. Ik kijk soms mee naar zijn avonturen en begrijp onmiddellijk dat schaken hier nooit kan van winnen. Het spel is talloze malen meer aantrekkelijker zowel visueel als interactief. Ik wil het hem niet verbieden maar ik moet natuurlijk wel grenzen trekken. Bovendien is het zijn beloning voor de nieuwe Belgische schaaktitel. Een groot deel heeft hij trouwens zelf bekostigd met het prijzengeld die hij via het schaken heeft behaald. Het is te zeggen dat hij de waardebons voor schaakartikelen geruild heeft voor cash met mij. Schaakartikels interesseren hem vandaag totaal niet.

Op zowel het Antwerps jeugdkampioenschap als het Vlaams jeugdkampioenschap als dus het Belgisch jeugdkampioenschap kreeg/koos hij de grootste waardebon. Ondertussen weet ik zelf nog nauwelijks wat er allemaal van te kopen. Ik kocht laatst het boek Modern chess preparation geschreven door de Oekraïense grootmeester en beroemde trainer Vladimir Tukmakov maar vond het weinig inspirerend. Ik had al een voorgevoel maar die waardebonnen kan ik niet eeuwig laten liggen en in de laatste jaren had ik ongeveer al alles gelezen wat ik als prioritair had beschouwd.

Ik snap best dat waardebonnen voor schaakartikels als educatief beste keuze worden beschouwd. Echter ik vermoed dat veel spelers liever cash zouden krijgen. Ik kreeg bovendien een aanbod van een sterke speler om zijn waardebon over te kopen voor verminderde waarde omdat hij evenmin gebruik hiervan wou maken. Uiteraard weigerde ik want ik wist zelf niet eens hoe al mijn waardebonnen op een nuttige manier ten gelde te maken. Je wilt ook niet zomaar iets kopen om te kopen.

Brabo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten