vrijdag 1 maart 2024

De schaakclub deel 2

Begin dit jaar kreeg het bestuur van mijn club SK Deurne de melding dat het clublokaal met onmiddellijke ingang definitief werd gesloten. Zonder enige waarschuwing stonden we plots op straat en werd het koortsachtig zoeken naar oplossingen. Enkele clubs in de buurt depanneerden ons voor competities die geen uitstel toelieten maar een eigen lokaal is een vereiste om in de toekomst te kunnen blijven bestaan als club.

Het is niet makkelijk om in de buurt een lokaal te vinden die aan alle vereisten voldoet. Schaakclubs hebben het niet breed dus zoek je zo goedkoop mogelijk. Daarnaast moet de zaal voldoende ruim zijn, over een goede belichting beschikken, lawaaibestendig zijn, op vaste dagen in de week beschikbaar zijn, dicht bij openbaar vervoer liggen, een aparte analyseruimte hebben, een bar hebben, parkingsgelegenheid hebben ... Kortom met een tikkende klok is zoiets bijna onbegonnen werk dus dan mogen we zeker niet klagen met de Bowling stones in Wommelgem waar we nu zijn terechtgekomen.

Anderzijds moet ik ook toegeven dat ons vorig lokaal mij beter beviel. Ondanks een dubbele deur was het lawaai van de binnenspeeltuin in het Bowling-complex niet te neutraliseren. De toiletten zijn niet dichtbij en ook bij het bestellen aan de bar moet je geduld uitoefenen. Op een zondagnamiddag zijn makkelijk een paar honderd mensen bezig aan het bowlen en die worden allemaal bediend vanuit dezelfde bar. Gezellig socializing onder schakers zit er niet echt in. Enkele leden zijn bijgevolg afgehaakt.

Een bowlingcenter is weer eens wat anders om te schaken maar het is voor mij geen unicum. In 2018 speelde ik samen met mijn zoon eens een wedstrijd in het Bowlingcenter van Goes. De ouders van een speler baatten de bowling uit en hadden een zaaltje vrij. Connecties komen geregeld van pas want als schaakclub word je meestal eerder gedoogd dan gepromoot. Het is dan ook elk jaar met een bang hartje afwachten of je opnieuw op zoek moet naar een lokaal. Begin dit jaar was niet de eerste keer dat mijn club verhuisde en ik vermoed dat het evenmin de laatste keer zal zijn. Mijn opzoekwerk bracht als resultaat 5 locaties doorheen de jaren voor Deurne.
  • Oprichting schaakclub Deurne in 1958: lokaal Cafe Tubback op Turnhoutsebaan
  • 1974: lokaal Café Nemrod op Frank Craeybeckxlaan
  • 1981: lokaal Riveira op Schotensesteenweg
  • 1986: lokaal Cultureel Centrum Rix in De Gryspeerstraat
  • 2006: lokaal Royal Esso op Boekenberglei
  • 2024: lokaal Bowling Stones Wommelgem
Echter dit is klein bier t.o.v. de club waar ik gestart ben de Torrewachters. Die club bestaat al veel langer en menig nomade zou jaloers zijn op hun verhuisgeschiedenis. Mijn opzoekwerk werd deze keer vergemakkelijkt door het monumentale boek over de geschiedenis van de club.
  • Eerste vermelding van de naam Torrewachters in 1933: Cambrinus in H. Consciencestraat
  • 1934: lokaal Hotel Java in Ooststraat
  • 1944: lokaal Café De Beiaard op de Grote Markt
  • 1944: lokaal Patria op de Grote Markt
  • Officiële oprichting van de Torrewachters 1945: lokaal Hotel Java in Ooststraat
  • 1953: lokaal Café De Coo in Sint Amandstraat
  • 1954: lokaal Oud Roeselare aan Statieplein
  • 1957: lokaal Café De Beiaard op de Grote Markt
  • 1960: lokaal Café Lion d'Or in Ooststraat
  • 1962: lokaal Hotel Java in Ooststraat
  • 1965: lokaal 't Oud Stadhuis in Rumbeke
  • 1965: lokaal Sint-Cecilia in Rumbeke
  • 1967: lokaal Restaurant Cloet op De Coninckplein
  • 1972: lokaal Sint-Idesbald instituut in Zilten
  • 1975: lokaal Café Romen in Nonnenstraat
  • 1984: lokaal Café Rodenbach in Zuidstraat
  • 1998: lokaal Café Bourgondisch Kruis in Noordstraat
  • 2015: lokaal Café den Arend op Polenplein
De redenen van de vele verhuizen zijn financieel, stopzetten van de zaak, verslechtende speelomstandigheden, ... Als schaakclub sta je machteloos tenzij je tevreden bent met een lokaaltje in de publieke sector. Scholen zijn wellicht de meest stabiele keuze als schaaklokaal (die verdwijnen nooit) maar gezellig zijn ze zelden. Een bar is geen evidentie. Ik heb al meegemaakt dat water en koffie het maximum was dat er te krijgen was (zelfbediening). Verwarming, toiletten blijven vaak ook in gebreke.

De Gentse schaakkring KGSRL is volgens mij de enige club in België die eigenaar is van een eigen gebouw en dus lokaal. Ooit kreeg men het gebouw als een schenking en enkele jaren geleden is het helemaal gerenoveerd. Het is prachtig en de fantastische bar trekt spelers van heinde en ver. Zelfs een +2600 speler die toevallig in de buurt speelde, zag ik recent een omweg maken naar de KGSRL om er met vrienden rond te hangen.
1 van de vele gerenoveerde lokalen in de KGSRL met de bar als paradepaardje op de achtergrond

Trouwens enige club met een eigen schaaklokaal is misschien technisch niet helemaal juist. Bij de Belgische schaakbond bestaat de verplichting om je via een schaakclub aan te sluiten maar daar hebben enkele spelers lak aan door hun eigen schaakclub te creëren. Via google maps kwam ik op een boerderij uit voor de schaakclub Gaume Etalle
Een boerderij als schaakclub

In het buitenland kom ik geregeld spelers tegen die geen lid zijn van een schaakclub maar rechtstreeks bij een federatie zijn aangesloten. Alhoewel ik schaakclubs heel waardevol beschouw, lijkt het mij toch gewenst dat spelers ook kunnen kiezen om te schaken zonder lid van een schaakclub te zijn. In mijn artikel vorig jaar Ongekwoteerd deel 2 schreef ik al dat dit de drempel voor sommigen zeker kan verkleinen om het bordcircuit binnen te stappen.

Brabo

10 opmerkingen:

  1. Naast het officiële circuit zijn er wel nog niet-KBSB schaakclubs. De bekendste in West-Vlaanderen is bv de club van Sint-Eloois-Winkel (De Torenwachters), die al jaren (ik denk zelfs decennia) lang actief is en blijft (https://www.uitinvlaanderen.be/agenda/e/schaken-voor-volwassenen/15f80011-4698-4c49-8059-c5d2cb8105a7).
    Een andere drempelverlagende maatregel is om clubleden niet te verplichten om bij de KBSB aan te sluiten - diverse clubs deden dit vroeger. Het is een minderheid, maar sommige spelers interesseert het geen barst een elorating te hebben, ze willen enkel een potje schaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deurne-zuid is ook een niet KBSB-schaakclub en speelt trouwens ook in de Bowling stones te Wommelgem. Dat is geen toeval want we zaten voordien samen in het Esso-lokaal (andere speeldagen). Het was Deurne-zuid die de bowling als eerste koos en SK-Deurne volgde daarna. Voor meer info zie https://www.schaakkringdeurne-zuid.net/

      Verwijderen
    2. Ik weet dat bonden (België/ Nederland,....) het vaak lastig hebben met zwarte leden (hiermee bedoel ik clubs worden verplicht bij aansluiting bij de bond om al hun leden aan te sluiten). Minder leden betekent minder kans op subsidies, inkomsten ... dus een bond gaat dat natuurlijk niet graag zien. Het is dus mogelijk zelfs verboden in België. Een achterpoortje is dan weer je club in 2 clubs op papier te splitsen. 1 club is aangesloten aan de bond en 1 club is niet aangesloten.

      Verwijderen
    3. +20 jaar geleden kwam ik geregeld samen met een aantal schakers om beurt bij iemand thuis. Die "clubdagen" waren vaak veel leuker dan wat je in een officiële schaakclub kunt beleven. M.a.w. hoe minder formeel, hoe makkelijker het wordt om iets te organiseren. Ik heb mij in het artikel beperkt tot enkel de officiële schaakclub.

      Verwijderen
  2. Het is een detailtje: het is café Romen i.p.v. café Rome.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, aangepast. Ik vermoed dat er nog zulke foutjes zullen in staan want sommige informatie kreeg ik mondeling. Dus correcties blijven welkom.
      Ik hoop dat de lezers ok zijn met deze aanpak en dat de boodschap/ verhaal voldoende interessant is.

      Verwijderen
  3. nu we toch bezig zijn: het was Cultureel Centrum Rix, gevestigd in De Gryspeerstraat in Deurne (had nix met peerden te maken)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zwartschakers, waarom zijn niet betalende kbsb leden zwartschakers ?
    We hebben indirect een groepje van 'recreanten' via 2 leden indirect verbonden met de club . Zij willen niet bij een club, maar onder vrienden een potje schaken. Ze zijn welkom (ofschoon het lucratieve vooropstaat). Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Een bond aansluiting opleggen gaan we zeker niet doen , want dat werkt averechts en voor ons geldt, hoe meer zielen hoe meer vreugd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de term zwartschakers al meermaals gehoord voor schakers die lid zijn van een club en niet betalen. Ik vermoed dat het komt van zwartrijders.

      Hoe minder aangesloten spelers, hoe hoger het lidgeld voor de aangesloten spelers daar bepaalde vaste kosten dan gedeeld moeten worden onder een kleiner aantal. Het niet aansluiten van spelers is geen wit-zwart verhaal.

      Verwijderen