maandag 18 september 2023

Ongekwoteerd deel 2

You shall not play unrated when rated games are available.

De meest recente editie van de Open van Gent was wellicht de meest controversiële ooit. Nooit eerder heb ik zo vaak bitsige commentaren gehoord over mijn deelname. Reeds weken voor het tornooi startte, begonnen de verwijten al over waarom ik ongekwoteerd (unrated) wou spelen i.p.v. gekwoteerd (met elo/ rated). Bij het aanmelden in Gent kwam een sympathieke Engelsman mij feliciteren voor het knap staaltje camouflage dat ik had opgevoerd door opzettelijk mij op "de verkeerde" deelnemerslijst te plaatsen om dan in laatste instantie naar de "echte" deelnemerslijst te switchen. Hij volgt mijn blog al vele jaren maar zoiets zou ik nooit doen. Ik vind het totaal niet ok wanneer "valse" deelnemers op een deelnemerslijst staan en dus nee dat soort camouflage is voor mij een aantal bruggen te ver. Integendeel ik plaats mezelf vaak op een deelnemerslijst enige tijd op voorhand zodat andere spelers misschien ook overwegen om deel te nemen (ik vernam dat dit al meermaals lukte want sommigen willen die Brabo wel eens in levende lijve ontmoeten).

Tijdens het tornooi moest ik bijna elke ronde mijn keuze verrechtvaardigen aan iemand en tot zelfs lang na het tornooi botste ik op denigrerende opmerkingen over het ongekwoteerd tornooi. Het ongekwoteerd tornooi is voor de zuiplappen en dronkaards die elke nacht doorbrengen op de Gentse feesten. Het ongekwoteerd tornooi is voor angsthazen die hun schamele elopuntjes vrezen te verliezen en dus vanzelfsprekend al overgekwoteerd staan. Ik heb een olifantenvel dus liet het niet mijn koude kleren raken (anders had deze blog ook niet lang bestaan) maar hoorde van sommige medespelers in het ongekwoteerd tornooi dat ze het wel lastig hadden met al die negatieve opmerkingen.

Veel van mijn medespelers begrepen ook niet vanwaar al die vijandelijkheid plots kwam. Dit was de 44ste editie van de Open Gent en de vorige 43 keer werd geen enkele deelnemer aangevallen omdat hij deelnam aan het ongekwoteerd tornooi dus waarom juist nu? De meme (gemaakt met behulp van www.ranzey.com/generators/bart) bovenaan zegt het al "Je zal niet ongekwoteerd spelen als je gekwoteerd kunt spelen." Het is een ongeschreven wet in het schaken waar ik op de hoogte van was en dus ik was mij goed bewust vooraf welke strafexpeditie ik zou moeten ondergaan. Nee schakers zijn niet de meest empathische mensen.

De organisatie twijfelt ook of het experiment van zowel een ongekwoteerd als gekwoteerd tornooi simultaan te houden nog navolging moet krijgen. Tijdens het tornooi hoorde ik al stemmen dat de opsplitsing geen goede keuze was geweest. De editie werd verkocht als een succes (meer spelers in totaal dan vorige editie) maar als je het rated tornooi van Gent vergelijkt met de Brugse meesters dan moet je toch erkennen dat het eerder een mislukking was. Gent is het enige Open tornooi in België voor elo in de maand juli en trok slechts 177 deelnemers aan. Brugge was al weken op voorhand volzet met 280 deelnemers ondanks 2 extra speeldagen (dus beduidend hogere kosten) en een bikkelharde concurrentie van Geraardsbergen, Brasschaat, Luik, Charleroi in augustus. Betreffende sterke spelers was er ook een heel groot verschil. Rated Gent had 1GM, 1 IM en 5 FMs. Rated Brugge had 1 GM, 6 IMs, 9FMs, 1 WIM, 3 WFMs.

Dus ik heb een vermoeden dat het ongekwoteerd tornooi wel eens afgevoerd wordt volgend jaar. Sommigen duiden ook het ongekwoteerd tornooi aan als de schuldige voor het zeer matige succes van het rated tornooi. Volwassen spelers haken af in het rated tornooi omwille van de extra blootstelling aan jeugdspelers. Er is een onevenwicht aan leeftijden veroorzaakt door de drainage van oudere spelers naar het unrated tornooi.
+45 jarigen stappen massaal over naar het ongekwoteerd tornooi

Daar bovenop is er ook een drainage van de 2000-2200 elospelers naar het unrated tornooi. Dat bracht als vreemd fenomeen dat ondanks een 3 keer grotere prijzenpot voor het rated tornooi dat er kwalitatief nauwelijks een verschil was aan de top met het unrated tornooi. De tornooiwinnaar van het unrated tornooi kreeg 4 op de 9 ronden sterkere tegenstand en dan besef je dat het qua hogere elos uit balans was in het rated tornooi.
2000-2200 spelers stappen massaal over naar het ongekwoteerd tornooi

Dus sommigen menen dat het succes van een rated Open Gent makkelijk kan worden verbeterd door het unrated af te schaffen. Geen drainages meer en het vergemakkelijkt ook alle werk want geen gedoe meer met de inschrijvingen/ paringen voor 2 parallelle tornooien. Dit jaar was mijn zoon Hugo de dupe want door een administratieve fout van de organisatie stond hij voor het verkeerde tornooi ingeschreven.

Echter ik wil het bestuur van de KGSRL toch waarschuwen met dit soort haastige beslissingen want het zou wel eens helemaal anders kunnen aflopen. De Open van Gent is ontegensprekelijk verbonden met de Gentse feesten en dit is vooral een magneet voor buitenlanders die net daarom soms al decennia deelnemen aan het tornooi. Nu je ziet heel duidelijk aan onderstaande statistiek dat er voor veel buitenlanders grenzen zijn aan de hoeveelheid elopunten die je wenst te verliezen door te schaken in combinatie met feesten. Belgen hebben altijd nog de optie om de Gentse feesten te bezoeken voor of na het tornooi.
Niet Belgen stappen massaal over naar het ongekwoteerd tornooi

Bovendien merk ik ook op dat veel van die zogenaamde zuiplappen/ dronkaards toch vaak meer respect/ discipline aan de dag leggen dan al die "brave" schakers in het rated tornooi. Wie is er dan de echte angsthaas betreffende elo verliezen?
Beduidend meer forfaits in het rated t.o.v. unrated

Dat er veel spelers zijn die voor rating willen spelen dat begrijp ik maar er is duidelijk ook nog vraag voor een ongekwoteerd tornooi. Als je de +55 meetelt (die ook unrated is) dan wordt het verschil zelfs klein tussen beide type tornooien. Van de 27 +55 deelnemers aan het unrated tornooi gaat wellicht iedereen overstappen naar het aparte +55 tornooi (indien het unrated blijft). Trouwens ik snap niet goed waarom dat +55 tornooi dan net wel ongekwoteerd blijft (net zoals in Geraardsbergen). In het buitenland zijn die +55 tornooien allemaal met ratingverwerking dus waarom hebben we die uitzondering?

Last but not least wil ik ook nog aangeven dat het ongekwoteerd tornooi altijd een unieke springplank is geweest voor (nieuwe) spelers die nergens zijn aangesloten. Ook deze editie deden weer 7 spelers mee die geen lid zijn van een club of fide. Die mensen vallen dan wellicht uit de boot als het ongekwoteerd tornooi wordt afgeschaft en dan is er niets meer in België voor hen in die modaliteit. Akkoord dit is geen kerntaak voor de Open Gent en misschien moet iedereen worden verplicht om lid te worden maar ik was ooit een van hen. In de jaren 1993, 1994 en 1995 nam ik deel aan de Open Gent zonder lid te zijn van enige club. Dat was toen het enige open klassiek tornooi dat ik speelde elk jaar. Indien ik toen niet de kans had gehad om deel te nemen dan had misschien mijn schaakcarriere niet bestaan noch was deze blog ooit gestart. Serendipity?

Brabo

12 opmerkingen:

  1. Leuke blog en herkenbare overwegingen. Ik ben één van die buitenlanders die sinds ruim 20 jaar regelmatig met veel plezier deelneemt aan dit toernooi. En inderdaad, de combinatie met de Gentse Feesten is de "unique selling point". Ik heb het altijd een logische keuze gevonden om een toernooi in deze context unrated te houden en zou dit jaar ook geneigd zijn te kiezen voor de unrated groep als ik had deelgenomen. De combinatie van schaken en feesten is toch wat prettiger als je weet dat je niet meteen een vracht ratingpunten verliest, wanneer je even wat minder scherp bent na een gezellige avond.

    Rated toernooien waarin de focus een week lang 100% op het schaken ligt, zijn er in deze periode al voldoende, zeker als je Nederland en andere naburige landen meetelt. Zulke toernooien speel ik ook graag, maar passen m.i. beter in een rustiger omgeving dan in Gent tijdens de Gentse Feesten. Het heeft dan ook mijn voorkeur om het unieke karakter van het toernooi te behouden, in plaats van de concurrentie aan te gaan met rated toernooien die qua opzet (vaak ook 1 ronde per dag) en locatie daarvoor beter geschikt lijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag een aantal spelers in de rated groep die de verlokking van de Gentse feesten niet konden weerstaan. Tja en dan verlies je veel elo / stap je uit het tornooi. Dan meen ik dat je toch veel beter van bij de start had gekozen voor de unrated. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid.

      Verwijderen
    2. Als het tornooi blijft doorgaan tijdens de Gentse feesten dan is het m.i. inderdaad beter om dat aspect als troef uit te spelen. Unrated toelaten lijkt mij de logica zelve. Weinigen willen een weekje feesten om dan een heel jaar te moeten spelen in een lager team/ reeks.

      Verwijderen
    3. "vaak ook 1 ronde per dag"
      Voor mij was dat de hoofdreden waarom ik in Gent niet wou spelen voor rating. 2 partijen per dag in combinatie met elke dag een paar uur in de auto en de begeleiding van 2 kinderen dan ben je als FM niet serieus bezig met schaken. Ik heb geen zin om mijn elo gratis weg te geven.

      Zo lang er rated tornooien zijn met 1 ronde per dag, probeer ik daar mijn gram te halen. Pas als er geen meer zijn (die evolutie is bezig) dan zal ik me wel moeten aanpassen.

      Verwijderen
  2. Je zou een enquete moeten afnemen naar de reden van deelname. De statistieken onthullen echter niet de onderliggende redenen. Het wordt al vlug onder de noemer feesten of eloverlies reductie gebracht.
    Als organisatie zou ik daarop inzetten, want de voorkeur van je publiek is cruciaal voor het voortbestaan en succes.
    Misschien een anonieme enquete bij inschrijving of op de site ?

    Ander punt is dat er waarschijnlijk een fide eloaanpassing komt. Dat zou mogelijk de kaarten wederom herschikken naar volgend jaar toe.

    Feesten en/ of toerisme combineren is wellicht niet de ideale combinatie als je het extreem beleeft, maar detente en sociaal kontakt kan je wel helpen om gebeurlijke mindere resultaten in een ander perspectief te plaatsen. als het al niet ontspannend werkt en je in je natuurlijke flair brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Persoonlijk was ik verwonderd dat KGSRL uberhaupt had gekozen voor 2 parallelle tornooien dit jaar. Ik had eerst begrepen dat Gent alleen rated zou zijn. Dus ik vermoed dat er tegenwind is gekomen en misschien was er zelfs een enquete.

      Een (nieuwe) enquete lijkt mij een goed idee. Mijn keuze staat vast dus unrated of geen Gent.

      Verwijderen
    2. Ik snap niet wat de mogelijke fide eloaanpassing iets te maken heeft met het unrated/ rated verhaal hier. Trouwens daarover wil ik ook nog een artikel publiceren maar ik wacht hier liever mee tot er meer concreet nieuws is (ook omdat ik nog over te veel andere zaken wil schrijven). Er is zover ik weet alleen maar een voorstel gemaakt.

      Verwijderen
    3. Ik vernam dat je heel wat deelnemers van Open Gent elke nacht tijdens het tornooi tot de vroege uurtjes op de Gentste feesten kon terugvinden. Ik heb zelfs eens geschreven over iemand die rechtstreeks van de feesten naar de tornooizaal kwam om te spelen tegen mij in de laatste ronde zie https://schaken-brabo.blogspot.com/2012/04/becker-op-het-europees-kampioenschap.html
      Ik had 13 zetten slechts nodig om de 2085 speler te verslaan en won hiermee nog een leuke geldprijs.

      Verwijderen
  3. Prima analyse, maar als ik dit op mezelf betrek is dit niet helemaal van toepassing. Zelf is schaken voor mij pure ontspanning zonder dat ik mij hier ernstig op voorbereid. Dit jaar mocht ik voor het eerste deelnemen aan de 55+. Een mogelijkheid waar ik al te graag gebruik van maakte. Niet omdat het unrated is maar vooral omdat er slechts één partij per dag wordt gespeeld. Ik vind het fijn om me te kunnen focussen op die ene partij zowel tijdens als na de partij. Zelf vond ik het jammer dat de 55+ unrated was. Voor mij was het een fijne combinatie: eerste focussen op het schaken en daarna even iets gaan eten in het Gentse centrum in het 'decor' van de Gentse feesten. Ook op andere tornooien vermijd ik het om 2 partijen per dag te spelen. Voor ochtendpartijen neem ik dan een bye of laat vooraf weten dat ik niet zal spelen, enkel de laatste ronde maak ik hier een uitzondering voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Zelf vond ik het jammer dat de 55+ unrated was."
      Misschien als voldoende +55 spelers vragen om rated dat men volgend jaar het ook wijzigt. Anderzijds is het lastig om ook voor de 55+ 2 parallele tornooien unrated/ rated te organiseren want daar lijkt mij het te klein voor.

      Verwijderen
    2. "Zelf is schaken voor mij pure ontspanning zonder dat ik mij hier ernstig op voorbereid."

      Volgens het Zwiters genie Maximilian Janisch is schaken een leuk spel maar je mag het niet serieus nemen.
      Anderzijds las ik vorige week https://www.schaaksite.nl/2023/09/20/jan-timman-in-nrc-ik-ben-een-prof-ik-schaak-niet-voor-mijn-plezier/

      De tegenstelling kan niet groter zijn. Als een genie niet kan begrijpen dan schaken meer dan plezier/ leuk spelletje kan zijn dan maak ik mij geen illusies hoe de gewone sterveling het bekijkt.

      Nu ik denk dat deze blog wel aantoont dat schaken toch meer kan betekenen. M.a.w. laat ons a.u.b. ook de optie openhouden voor die spelers die het schaken niet louter als ontspanning beoefenen.

      Verwijderen
    3. "omdat er slechts één partij per dag wordt gespeeld"
      Vandaag hoorde ik dat verscheidene spelers dit verkiezen in Gent omdat ze dan nog met het openbaar vervoer kunnen thuis geraken. De combinatie autorijden en schaken is mij al lang bekend als niet ideaal. Logement is ook peperduur geworden zeker in Gent tijdens de Gentse feesten.

      Verwijderen