donderdag 7 mei 2015

Profylaxis

Het artikel Desert Island books maar ook sommige reacties bevestigden nog maar eens dat ik bitter weinig schaakliteratuur achter de kiezen heb. Het heeft geen zin om over het waarom te schrijven. Relevanter is dat ik de laatste jaren nu wel geregeld een schaakboek in de hand neem. Financieel kan ik vandaag (veel) makkelijker boeken kopen maar het is vooral het lezen van de Kasparov serie die mij deed beseffen dat schaakboeken meer konden zijn dan droge analyses.

Na eerst de 3 boeken gelezen te hebben over de Kasparov- Karpov matchen ben ik overgeschakeld naar zijn boeken over de Great Predecessors. Persoonlijk ben ik altijd gefascineerd geweest in het achterhalen waarom bepaalde zaken nu net zo en niet anders zijn. Welke geschiedenis, ontwikkeling ging vooraf tot vandaag. Momenteel ben ik bezig met boek 3 en ik moet toegeven dat de 3 boeken al mijn kijk over het schaken serieus hebben bijgeschaafd. Niet dat ik perse hierdoor beter zal schaken maar ik krijg wel het gevoel dat ik van de complexiteit van schaken als spel meer kan genieten.

Een concept als profylaxis wordt door elke meester nu standaard gebruikt soms meerdere keren in een partij. Echter je beseft pas na het lezen over de Armeense oud-wereldkampioen Tigran Petrosian dat vooral hij ervoor zorgde dat profylaxis als volwaardig wapen kan en moet worden gehanteerd. Kasparov wijdt er het hoofdstuk "Miracles of Prophylaxis" in deel 3 aan waarmee hij Petrosian zeker de nodige erkenning geeft voor de ontwikkeling van dit concept.

Zelf had ik al eerder gehoord hoe Petrosian in middenspelen het inzicht had om tegenspel nog voor het zelfs kon beginnen te vermijden met profylaxis maar mij was helemaal niet bekend dat hij ook openingen had ontwikkeld op basis van deze ideologie. Ik ben geen 1.d4 speler maar zowel in het koningsindisch als in het dame-indisch drukte hij zij stempel. Zo speelde Petrosian in 1954 voor het eerst de Lg5 variant in het Koningsindisch die vandaag zijn naam draagt en nog steeds gevreesd wordt.
Voor de complete analyses van bovenstaande partij verwijs ik naar het 3de boek. Petrosian verfijnde het systeem over de jaren maar belangrijker is hier te onthouden dat Lg5 werd gespeeld omdat hij wist dat dit f5 minder aantrekkelijk zou maken.

Eerder schreef ik dat ik niet perse beter zal schaken door het lezen van de boeken maar dit is misschien niet helemaal waar. Indien ik deze passage had gelezen voor ik mijn partij speelde tegen Rein dan had die partij wel eens helemaal anders kunnen verlopen.
Het is koffiedik kijken of het resultaat beter of slechter ware geweest met Lg5 i.p.v. Le3. Feit is dat ik het ondertussen al 2 keer met succes online in bullet/blitz heb kunnen uittesten. Mijn tegenstanders werden koud gepakt in de opening.
Tja we weten allemaal dat we de klassiekers moeten bekijken maar klaarblijkelijk dringt het niet bij iedereen even snel door. Zelf ben ik nu wel overtuigd om door te gaan tot het einde van de serie en ook naar andere boeken begin ik ondertussen al te loeren. Echter openingsboeken nee daar ben ik nog niet aan toe.

Brabo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten