maandag 13 november 2023

Lichess deel 2

Steeds meer spelers zijn zich bewust van hoe bezwarend online partijen kunnen zijn voor klassiek bordschaak. Bij het kiezen van een nieuwe account maakt men niet meer de fout hun eigen naam of variant hierop te kiezen. Veel titled-tuesday-deelnemers spelen een ander repertoire online dan bordschaken zodat je weinig kunt aanvangen met de truuk die ik recent nog in het artikel chess.com heb vermeld. Sterke online spelers doen er vandaag alles aan om anoniem te blijven. Echter sommigen beseffen nog steeds niet dat er op lichess geen anonimiteit bestaat.

Dat laatste ondervond ook mijn tegenstander uit de 5de ronde in Cap d'Agdede Indische internationaal meester Dhulipalla Bala Chandra Prasad. Na de partij was hij flabbergasted toen ik hem vertelde dat ik 5 online accounts van hem had ontdekt in de partijvoorbereiding. De eerste 3 waren makkelijk: 1375 partijen met Swarnapuri op chess.com345 partijen met swarnapuri op lichess en 3126 partijen met Vijayanagara op lichess omdat zowel Swarnapuri (chess.com) als Vijayanagara (lichess) gelinkt kunnen worden aan partijen in de Chessbase database waar de volledige naam van mijn tegenstander vermeld staat. Bovendien gebruiken veel spelers dezelfde gebruikersnaam op diverse platforms.

Echter daar stopt mijn detectivewerk niet als ik opmerk dat een speler een ander repertoire met de online account speelt dan in het klassiek schaken. Ik weet dat de meeste serieuze spelers ook hun repertoire online oefenen met geheime accounts. Bovendien werkt de aanpak die ik beschreef vorig jaar in Anoniem deel 2 zelden. Klassieke bordpartijen zijn zelfs met eenzelfde repertoire t.o.v de snelle online partijen weinig overlappend waardoor de filter geen resultaat oplevert.

Dus heb ik enkele maanden geleden een nieuwe methode ontwikkeld die een mix is van enkele methodes die eerder op mijn blog aan bod kwamen. Ik filter nu geen 1 specifieke stelling meer uit een klassieke partij in de elitedatabase met slechts enkele hits als resultaat maar filter nu meerdere stellingen uit klassieke partijen telkens met soms honderd en meer hits als resultaat. Je moet even doorzetten maar het is perfect doenbaar manueel want na een half uur was het mij duidelijk dat 1 naam telkens terugkwam.
Filter in elitedatabase op de stelling uit partij Martian - Dhulipalla
na de zetten 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lc4 Pf6 4.d3 h6 5.0-0 d6 6.a4 g5
gespeeld in april 2023 te Boekarest (Roemenië)

Filter in elitedatabase op de stelling uit partij Dhulipalla - Hamitevici
na de zetten 1.d4 Pf6 2.c4 e6 3.g3 c5 4.d5 cxd5 5.cxd5 d6 6.Pc3 g6
7.Lg2 Lg7 8.Pf3 0-0 9. 0-0 a6 10.a4 Te8 11.Lf4 h6 12.Dc1
gespeeld in april 2023 te Kolding (Denemarken)

Dus ik beet mij vast in  het lichess-account Svallap maar het werd mij niet makkelijk gemaakt want aanvankelijk wees er alles op dat ik naar een verkeerd account aan het kijken was. Op het profiel stond dat hij Fransman is. Hij heeft een elo van 2508 en is ook nog eens geabonneerd op 2 Franse kanalen.

Dus niets klopte maar sinds mijn artikel Papua New Guinea weet ik dat spelers durven verkeerde informatie te publiceren op hun profiel om curieuzeneuzen op een verkeerd spoor te zetten. Hoe meer overlappingen ik vond in de repertoires, hoe minder ik de profielbeschrijving geloofde tot ik overtuigd was dat ik toch de juiste had. Alleen zat ik nog verveeld met de gebruikersnaam. Svallap klinkt duidelijk niet Frans en eerder Indisch maar als je googelt dan vind je niets terug tot mijn dochter Evelien met het briljante idee kwam om eens de letters van de gebruikersnaam om te wisselen. Heeft Pallavs een betekenis? Jawel dat bestaat want kan je afleiden van de Pallava-dynastie niet toevallig ook de regio waar mijn tegenstander vandaan komt (achteraf gaf hij toe een boontje te hebben voor geschiedenis).

Na de partij sprak ik mijn tegenstander Dhulipalla in het Frans aan maar hij kon geen woord Frans ondanks "C'est toujours le bon moment" op zijn profiel. Dan sta je natuurlijk even perplex. Ik vermoed dat de les hard is binnengekomen en hij zal wellicht niet snel meer op lichess zijn repertoire oefenen.

Sommigen vonden het dan ook stom dat ik dit aan mijn tegenstander verteld heb (hij is een schaakprofessional dus beschikt sowieso over het voordeel van tijd). Misschien kan ik later nog eens profiteren maar zo bekijk ik het niet. Vooreerst de kans is erg klein dat ik ooit nog tegen Dhulipalla zal moeten spelen in mijn schaakcarrière. Bovendien net omwille van dezelfde reden ben ik overgestapt van lichess naar chess.com enkele maanden geleden zie ook Prooi wordt jager. Dat vind ik doodjammer want ik verkies veruit het online-schaakplatform lichess boven chess.com indien er geen database zou bestaan.

Mijn bedoeling van dit artikel is dan ook naast weeral een leuk avontuur te vertellen, de druk op lichess te verhogen om hun database af te sluiten of tenminste 100% anoniem te maken (dus door gebruikersnamen weg te laten). In een jaar tijd zijn het aantal toppartijen al met 50% teruggelopen zie o.a. elitedatabase dus ik vermoed dat ik niet de enige ben met dezelfde bekommernis.

Als nog veel topspelers zullen afhaken bij lichess dan zal dit zonder twijfel ook een impact hebben op de activiteit van de lagere regionen. Elke actieve + 2300 fide speler die vandaag zijn klassieke openingen traint op lichess is een vogel voor de kat. Om dit te bewijzen daag ik de lezer uit om het geheim nog steeds actieve lichess-account van de Franse FM Thibaut Dudognon zelf met de methode in dit artikel te zoeken. De eerste krijgt van mij een traktatie of schaakboek uit mijn bibliotheek naar keuze. 

Waarom Thibaut? Omdat ik ook van hem de link gelegd heb tussen zijn klassieke partijen en zijn geheim lichess-account tijdens de partijvoorbereiding voor de 8ste ronde in Dieppe deze zomer.  Ook toen gebeurde dat na al 4 minder relevante online accounts van Thibaut te hebben ontdekt. Bovendien ook hier ben ik 100% zeker want ik heb bevestiging gekregen van het "slachtoffer".

Brabo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten