donderdag 16 maart 2023

Vrienden deel 2

Als we vandaag kijken naar de eerste afdeling in de Belgische interclub dan stellen we vast dat alle teams beroep doen op buitenlanders om zichzelf te versterken. Ik speel dit jaar voor het eerst interclub in de Meesterklasse van de Nederlandse interclub (equivalent met onze eerste afdeling) en het valt mij op dat daar veel minder buitenlanders meespelen dan bij ons. Bijna alle teams hebben ook wel 1 of meerdere buitenlanders maar er is zelfs 1 team die tot nu toe uitsluitend speelde met Nederlanders: Apeldoorn.

Wat precies de redenen zijn van dit markant verschil tussen de buurlanden weet ik niet. Misschien is het omdat Nederlandse clubs zuiniger zijn met hun centen te geven aan buitenlandse schakers dan Belgische. Sowieso heeft Nederland een veel groter aantal sterke eigen spelers dan België waardoor er ook minder noodzaak is om de gaten op te vullen met buitenlanders. Tenslotte vermoed ik dat clubgevoel ook meer doorweegt in Nederland dan in België. Na of zelfs voor de wedstrijd (zoals laatst een brunch met De Stukkenjagers) wordt vaak afgesproken om samen een hapje te eten. Zoiets zie ik toch zelden in België waar vaak zelfs niet eens gewacht wordt op elkaar om naar huis terug te keren na een wedstrijd.

Een ander nog groter verschil zijn uiteraard de opstellingen van de ploegen. In België moeten we voor de interclub strikt de elo-volgorde respecteren volgens de sterktelijst. In Nederland is de opstelling compleet vrij dus moet men helemaal geen elo-volgorde volgen. Dat heeft uiteraard een enorme invloed op partijvoorbereidingen. In België zijn de meeste ambitieuze spelers tot de tanden gewapend op hun tegenstanders. In Nederland hoor en zie ik regelmatig heel sterke spelers (IMs, GMs...) die compleet onvoorbereid zijn. Zo merkte ik vrijdag laatst op dat een van mijn potentiele tegenstanders voor de match Stukkenjagers - Charlois Europoort namelijk de Spaanse internationaal meester Jesus Garrido Dominguez tientallen bulletpartijtjes online aan het spelen was terwijl ik gelijktijdig op hem aan het voorbereiden was. Ik vond het zowel confronterend als grappig want ik kon bijna live informatie van zijn repertoire krijgen.

Velen vinden het dan ook onzin om voor te bereiden in de Nederlandse interclub als er tot zelfs 20 verschillende spelers aan je bord kunnen verschijnen voor 1 wedstrijd. Desalniettemin ik doe het dus toch want helemaal nutteloos is het niet. Zo is het mogelijk op basis van kleurverdeling en eerdere ploegopstellingen om een statistische kansberekening te maken betreffende mogelijke tegenstanders. Extra informatie zoals de Belgische GM Daniel Dardha zal er niet zijn want speelt mee in het Europees kampioenschap helpt ook uiteraard. Tenslotte merk ik op dat in homogene teams dus teams met veel "eigen" spelers, spelers vaak een overlappend repertoire hebben. Een voorbereiding op 1 speler is dan vaak ook nuttig voor andere spelers.

Dat kwam heel goed tot uiting in mijn voorbereiding op het Apeldoornse team. De Nederlandse internationaal meester Arthur Van de Oudeweetering is een grote fan van de stelling na 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Pc3 Pf6 4.a3. Echter tijdens het voorbereiden, merkte ik op dat nog 5 andere spelers uit het eerste team die nogal merkwaardige opening op hun repertoire hadden staan: IM Thomas Beerdsen (heel binnenkort GM)FM Stefan ColijnIM Stefan KuipersGM Roeland Pruijssers en IM Nico Zwirs.
1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Pc3 Pf6 4.a3
Arthur is de oudste van de spelers dus ik vermoed dat hij de andere heeft aangestoken maar het kan natuurlijk anders zijn gegaan. In de match Apeldoorn - Stukkenjagers speelde ik tegen Stefan Kuipers en hij koos voor een ander systeem die populair is onder de Apeldoorners.
Zowel IM Nico Zwirs als IM Thomas Beerdsen hebben deze opening al eerder gespeeld dus verrast was ik niet ondanks dat ik het nog nooit eerder in een klassieke partij op het bord heb gehad. Trouwens ik vernam achteraf dat Nico er zelfs een video over had gemaakt zie The sharpest Italian with an early Bg5 in 60min dus daar zal iedereen van zijn vrienden wel eens naar gekeken hebben.

Kortom binnen Apeldoorn doet men aan kruisbestuiving betreffende openingen. Zoiets zie ik niet of heel zelden gebeuren binnen Belgische clubs. In Deurne speelt iedereen een totaal verschillend repertoire en vooral compleet onafhankelijk. Ik doe nochtans regelmatig een poging om informatie te delen door zelf het voorbeeld te geven maar op mijn mails komt niet de minste reactie. Ik ben daarom wel een beetje jaloers op die vriendenploegen waar men dus wel erin slaagt om kennis te delen.

Het lijkt mij erg plezant om samen niet alleen te spelen maar ook te analyseren en gewoon beter te leren schaken. Toeval is het evenmin dat een club in een relatief kleine stad als Apeldoorn vandaag beroep kan doen op zulke reeks IMs en GMs. Wij Belgen kunnen zeker iets leren van deze succesvolle vriendenclub.

Brabo

11 opmerkingen:

  1. Helmut, dat Italiaans interesseert mij niet. Ik heb het in heel mijn leven nog nooit met zwart gespeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermeldde het terloops dus het was zeker niet de bedoeling van dit artikel om over het Italiaans een grote theoretische discussie hier op te starten. Trouwens ik denk dat een blog evenmin de juiste plaats is voor grote theoretische openingsdiscussies. Ik denk zelfs dat zoiets online sowieso geen nut meer heeft. 2 decennia geleden gebeurde het nog wel vaker in een forum maar nu kan iedereen een engine consulteren voor een zeer accuraat oordeel over een stelling.

      Verwijderen
    2. Op mijn blog en zelfs binnen een artikel bespreek ik heel uiteenlopende onderwerpen. Ik eet dan ook van vele walletjes in het schaken want zo goed als alles wat met schaken te maken heeft, wekt mijn interesse. Ik snap dat dit bijlange niet voor iedereen geldt. Nu gezien het massaal aantal lezers vermoed ik dat elk artikel altijd wel iets interessants voor elke lezer meegeeft. Het is evenmin onmogelijk om een artikel te schrijven die voor iedereen 100% interessant is.

      Verwijderen
    3. "Ik heb het in heel mijn leven nog nooit met zwart gespeeld."
      Vreemd want ik heb nochtans partijen met 3..Lc5, 3...d6 en 3...Pf6 gevonden in de database met jouw naam. Dat is de persoonlijke database die je me zelf hebt opgestuurd vorig jaar.
      Trouwens het is niet omdat je tegenstanders het nog niet gespeeld hebben dan het niet kan in de toekomst als je opnieuw de lijn eens speelt. Wat niet is kan nog komen.

      Verwijderen
    4. Tweepaardenspel is geen Italiaans en ok, die ene met 3...Lc5 was ik vergeten, dat was meer dan 50 jaar geleden.

      Verwijderen
  2. Ik zou ook eerder voorstander zijn van het delen van IC-partijen tussen interclubspelers. Als je een paar jaar in dezelfde reeks speelt, kom je (of je teamleden) algauw tegen bekende spelers tegen. Ik vermoed dat veel spelers hun partijen niet willen delen, omdat ze dan ook info geven over hun repertoire die je dan in onderlinge partijen zou kunnen gebruiken.
    Anderzijds, als team hetzelfde repertoire spelen, is zowel een sterkte (meer info over die varianten), als een zwakte (je tegenstander kan makkelijker voorbereiden). Het mes snijdt aan twee kanten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Binnen Deurne doen we dat al decennia. Ik heb zo heel veel partijen van spelers die ik regelmatig in de interclub ontmoet en die niet in de publieke databases staan. Ik vermoed dat we niet de enige club zijn die dit doen maar het zal zeker uitzonderlijk zijn in Belgie.
      Echter behalve het delen van de partijen gebeurt er niets en dan blijft het uiteraard bij enkel bewaren van de partijen. Je gaat geen repertoire van iemand beginnen spelen op basis van een pgn zonder enige commentaar. Ik heb al meermaals geprobeerd om iets op te starten maar dat heeft geen zin als de andere spelers geen enkele interesse tonen.

      Verwijderen
    2. "Anderzijds, als team hetzelfde repertoire spelen, is zowel een sterkte (meer info over die varianten), als een zwakte (je tegenstander kan makkelijker voorbereiden). Het mes snijdt aan twee kanten..."
      Dan veronderstel je dat de buitenwereld dit weet. Echter er zijn slechts 2 manieren om zoiets te weten. Ofwel ben je heel erg betrokken bij de interne werking van dat team (dus normaal nooit). Ofwel heb je eens een grote studie gemaakt van het repertoire van de meeste teamleden (doet volgens mij ook niemand, ik ben de uitzondering op de regel).

      Verwijderen
    3. "Ik vermoed dat veel spelers hun partijen niet willen delen, omdat ze dan ook info geven over hun repertoire die je dan in onderlinge partijen zou kunnen gebruiken."
      Ik ben lid sinds 1998 van Deurne. Na 25 jaar weet je uiteraard van iedereen wie wat speelt dus daar hoef je zelfs geen partijen voor te delen. Ik vermoed dat de meesten wel eens kibitzen bij de ploeggenoten tijdens de interclub en vooral de opening blijft toch hangen. Zaterdaglaatst was ik bijvoorbeeld met grote aandacht Steven Geirnaert - Stefan Beukema aan het volgen omdat de variant die op het bord kwam, mij ook heel erg interesseerde.

      Verwijderen
  3. Bij de simultaan van Sipke Ernst in Izegem enkele jaren geleden, speelden er twee mensen Benko, wat hem de opmerking ontlokte "oh, dat is weer zo'n Benko-club" :-) Blijkbaar is het niet ongewoon in NL dat clubs een "gezamenlijk" repertoire hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het is ook vaak leentje buur. De ene clubspeler ziet van een ander dat hij/ zij succesvol is met een "gemakkelijk" systeempje en begint het dan ook te spelen. Een extra voordeel hiervan is dat je aan de toog een vraag kunt stellen over de opening. Nu verder gaat het meestal niet. De vergelijking gaat dan ook niet helemaal op met FMs, IMs en GMs van eenzelfde club die ook openingen samen spelen.

      Verwijderen