maandag 18 juni 2012

Aljechin met g5

Het is voor mij onmogelijk om als amateur alle theoretische ontwikkelingen te volgen ondanks mijn vrij beperkt repertoire. Af en toe word ik dan ook verrast met een moderne variant waarna ik op mijn intuïtie ben aangewezen om heelhuids door de opening te komen. Dit is geen evidente taak, zeker als het een complexe en scherpe variant betreft waar intuïtie niet opweegt tegen precies rekenwerk, liefst gecontroleerd door een sterk schaakprogramma. 

Om dit soort verrassingen te vermijden, maak ik veelvuldig gebruik van online blitzpartijtjes op Playchess. Je kan al snel een 30 partijtjes spelen in een (nachtelijke) sessie. Die sessies geven je als amateur een goede indicatie welke varianten momenteel hot zijn en waar de laatste ontwikkelingen gebeuren. Een hoge kwaliteit kan je uiteraard niet bereiken met die blitzpartijtjes maar je kan wel er iets van opsteken door achteraf met een engine snel de openingen te overlopen. Dit duurt veelal slechts een 10 minuutjes maar die gespendeerde minuten kunnen achteraf heel waardevol zijn voor het bordschaak.

Het spreekt voor zich dat serieuze openingsanalyses niet op deze wijze kunnen worden behaald. Met serieuze openingsanalyses bedoel ik dat je zowel voor wit als zwart alle bestaande varianten in een systeem controleert en tevens zoekt naar verbeteringen en/of alternatieven. Dit is een erg tijdrovend werk. Voor een beperkt systeem heb je al snel een weekje nodig als je het zorgvuldig wil doen. Het spreekt voor zich dat ik dit soort klusjes niet zomaar aanneem en dus enkel iets aanvaard wat ik ofwel voor mijn bordschaak noodzakelijk vind ofwel heel aantrekkelijk vind. 

Bij het grasduinen door de diverse schaaksites, vond ik een erg aantrekkelijk nieuwtje die kort werd besproken op chesspub. De Duitse grootmeester Henrik Teske had een venijnig nieuwtje voorbereid voor de Oostenrijkste interclub tegen de Duitse internationaal meester Stefan Bromberger, een expert in de vierpionnenaanval tegen de Aljechin. Het schaakprogramma Rybka 3 gaf aan dat het perfect speelbaar is dus wou ik wel eens weten hoe de vork precies aan de steel zit. Hieronder vind je de partij met een samenvatting van mijn analyses.
Ik ga dus akkoord met de statement op chesspub door Vass dat dit nieuwtje complete onzin is. Wellicht heeft zwart blindelings afgegaan op het oordeel van zijn schaakprogramma en zelf geen of nauwelijks studiewerk verricht. Een professional zoals Henrik Teske die vorig jaar 126 partijen afwerkte, tracht een maximaal financieel rendement te behalen met studiewerk en dan is het uiteraard geen optie om voor 1 specifieke partij, een week of meer analyses te maken. Het is dus een verkeerde opvatting van vele spelers dat nieuwe openingsideeën door grootmeesters steeds zorgvuldig zijn uitgewerkt en correct zijn.

Een heel gelijkaardig openingsidee heb ik eens voorgeschoteld gekregen door Robert Schuermans. Ook hier was het de g5-zet die gespeeld werd in de vierpionnenaanval tegen de Aljechin. Echter in tegenstelling met Stefan Bromberger, was ik er wel op voorbereid ondanks het feit dat ik Robert nog nooit de zet in een serieuze partij had zien spelen noch dat er een partij van Robert vermeld was in de databases. De partij is daarom tevens een mooi staaltje van hoever ik soms ga met mijn voorbereiding.
Het is geen foutloze partij geworden maar wel eentje waar ik dankzij mijn voorbereiding de hele partij voordeel had zowel op het bord als op de klok. Dit soort dubieuze ideeën vind ik persoonlijk iets te riskant voor de zwartspeler maar ik kan wel geloven dat je er af en toe eens een leuke punt mee kunt scoren, zeker als er gespeeld wordt met snellere tijdscontroles.

Brabo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten