zondag 6 mei 2012

Gekke materiaalverhoudingen

De site van de Torrewachters check ik bijna dagelijks, niet alleen omdat dit mijn eerste schaakclub was maar tevens omdat het als een van de enige (Belgische) schaaksites heel geregeld wordt geüpdate met niet alleen interne clubinformatie maar ook met heel wat lekkers.

Gisteren werd er een fenomenale partij gepubliceerd uit het Europees kampioenschap in Plovdiv waarin enorme complicaties leidden tot erg gekke materiaalverhoudingen. De partij werd reeds vrij gedetailleerd geanalyseerd op de site van Niclas Huschenbeth. Ondanks de vele fouten is het zonder twijfel een partij om te smullen van de wonderbaarlijke menselijke creativiteit. Ik geef de partij hieronder nog eens mee voor de lezers die niet wensen te zoeken.
Nu moet het lukken dat ik vorig jaar in de Open van Leuven tegen Steven Geirnaert (onlangs IM geworden) tevens een waanzinnige partij mocht spelen waarin de complicaties voor beide spelers ver boven onze capaciteiten gingen. Vroeger vond dit soort partijen nog een publicatie in het blaadje van de VSF maar door het stopzetten ervan, verdwijnen dit soort curiosa in de anonimiteit. Spijtig en hierbij een oproep aan de VSF of andere instanties om de draad terug op te pikken zelfs al is dit slechts online (zoals Horizon, nieuwsbrief voor de liefhebbers van de schaakcompositie uitgegeven door de Belgische Schaakprobleemclub).
Veel mooie varianten zoals gewoonlijk in de analyse maar ik denk dat de partij ondanks de wederzijdse fouten ook wel erg leuk is. Het was uiteraard nog spannender geweest voor de toeschouwers als ik de remise uit de weg was gegaan om bv. een krankzinnig eindspel van toren tegen massa pionnen uit te vechten. 

Brabo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten