maandag 22 april 2024

De schaakrepubliek

In het vorig blogartikel kon je lezen dat de schaakclub Chesslooks alle registers opentrekt om het Belgisch kampioenschap van het decennium te organiseren. Dit wordt een festival zonder voorgaande in België en bovendien tegen zeer democratische prijzen. Ik vermoed dat je heel ver terug moet gaan in de tijd om slechts 35 euro inschrijvingsgeld te moeten betalen en slechts 25 euro voor een overnachting met ontbijt.

Om zoiets vandaag te kunnen verwezenlijken moet je sponsors hebben en daar heeft de bk-organisatie een heuse campagne voor gelanceerd. Het lijstje van sponsors begint er al aardig uit te zien maar ik weet dat men nog steeds op zoek is naar nieuwe. Heb je weet van bedrijven of schaakliefhebbers die een duit in het zakje willen doen dan aarzel niet om de bk-organisatie te contacteren? In ruil kan je meespelen in de simultaan met Daniel en krijgt je bedrijf zonder twijfel publiciteit.

Dit bk is voor de Belgische schaker een buitenkansje want ik weet uit ervaring (zie o.a. Hoeveel geld spendeer je aan het schaken?) dat tornooien spelen meestal niet goedkoop is. Voor het zeldzaam tornooi in de buurt kan je nog beslissen om naar huis elke dag te rijden maar dat is zeker in het buitenland geen optie. Dan lopen de kosten vaak heel snel op voor eten + logement. 1000 euro is tegenwoordig niet overdreven hiervoor en dat is voor veel schakers financieel lastig of zelfs onhaalbaar.

De stijgende kosten verklaart wellicht ook het groeiend internationaal succes van de Czech Tour. Bij aanvang van de laatste ronde van Mariënbad kondigde de president van de Tsjechische schaakfederatie grootmeester Martin Peter triomfantelijk aan dat de recente tornooien van de Czech Tour alle records hadden verbroken betreffende aantal deelnemers. In 2022 toen ik voor het eerst meespeelde in Mariënbad was de zaal voor de helft gevuld. In 2023 was het voor driekwart gevuld en dit jaar werd elk hoekje gebruikt om alle spelers een plaats te kunnen aanbieden.

De Czech Tour is dan ook al enkele jaren de absolute discounter op gebied van schaaktornooien. In Mariënbad kon je dit jaar al vanaf 22 euro per nacht logeren en ontbijt kon je krijgen voor slechts 2 euro. Dat nieuws ging blijkbaar rond als een vuurtje wereldwijd en dat kan je letterlijk nemen. Ik speelde in 9 ronden tegen 9 verschillende nationaliteiten.

Zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt zelfs op het wereldkampioenschap van studenten die ik in 1998 speelde. Meerdere nationaliteiten kreeg ik voor het eerst in + 30 jaar tornooien spelen als tegenstander in levende lijve. Alle continenten waren bovendien in Mariënbad vertegenwoordigd want naast de 9 nationaliteiten die ik tegen kreeg waren er ook een Australiër, een Braziliaan en Zuid-Afrikanen. De bondsvoorzitter maakte zelfs in zijn slotrede een grapje hierover door het voorstel te lanceren om de Czech Republic officieel van naam te laten veranderen naar Chess Republic.

Er is duidelijk nood aan goedkoop schaken voor een standaard fiderating maar in Mariënbad ondervond ik tevens dat goedkoop niet altijd beste koop betekent. Ik stoorde mij mateloos aan het gedrag van sommige low-budget deelnemers. De nationaliteiten zal ik niet vertellen maar het was voor het eerst dat ik te maken kreeg met spelers die boeren en scheten lieten tijdens hun partij en daar zelfs niet beschaamd voor waren. Sommigen stonken ook zo erg of zaten luidruchtig te knabbelen op snoep dat ik hoopte om zo ver mogelijk van hen vandaan een bord te krijgen.

Daarnaast merkte ik ook op dat een organisatie zonder (veel) centen zich geregeld niet te veel aantrok van schaakcomfort. Als je in Mariënbad meespeelt dan is het schaakmateriaal vaak een zootje bijeen zelfs als je op het hoogste bord speelt. Ik maakte er stiekem een foto van om te tonen hoe kleurrijk de borden zijn en de pionnen soms heel sterk variëren in formaat.
Kreeg de middelste pion te weinig eten?

In de interclub durf ik een ander bord met stukken te eisen als iemand dit mij aanbiedt maar in een open tornooi ligt dat natuurlijk moeilijker. Ik moet ook toegeven dat het snel went wanneer je in de partij zit. Je bent dan enkel nog bezig met de stelling zelf.

Over de zeer karige geldprijzen heb ik al eerder geschreven in Tsjechië maar nog niet dat de organisatie ook op bekers bespaart door papieren diploma's te laten afdrukken. Dat scheelt weer makkelijk een paar honderd euro maar met zulke papiertjes kan ik niet thuiskomen. Samen met mijn zoon Hugo hebben we er al 3.
De papieren diploma's die snel kreuken en krullen.

Het doet mij denken aan die puzzelkampioen-diploma's die in de kleuterklas worden uitgereikt. Leuk en creatief voor die jonge leeftijd maar zoiets is niet ernstig voor een open schaaktornooi. Het zal wellicht ook een reden zijn waarom sterkere spelers steeds minder nog te verleiden zijn om deel te nemen.

Kortom de Czech-tour mag zichzelf uitroepen als de schaakrepubliek omdat het de meeste schakers kan aantrekken maar ik heb graag ook wat luxe. Ik kan mij een extraatje financieel best permitteren zeker omdat ik ook slechts een beperkt aantal vakantiedagen kan spenderen aan het schaken.

Brabo

2 opmerkingen:

  1. Voor mij is deelnemen aan een (zomer)open schaaktornooi puur genieten niet alleen van het schaken maar ook van het verblijf en wat de omgeving kan bieden. En ja dat mag iets kosten net zoals een andere vakantie ook iets kost. We moeten af van het idee dat schaken 'goedkoop' moet zijn. Ik betaal dan liever (en ja daarvoor moet ik soms even sparen) enkele honderden euro's meer voor meer comfort en kwaliteit. En als spelers zich gedragen zoals jij het hier voorstelt dan hoeft het voor mij niet meer dan liever 50 euro meer inschrijvingsgeld betalen als je daardoor dit boertig gedrag kan vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laatste ronde komt 1 van die asocialen achter mijn stoel om zijn koffer pardoes op mijn plastiekzak met banaan te leggen. Dat gebeurt natuurlijk terwijl mijn klok aan het lopen was. Ik begrijp dat iedereen zijn kamer moet vrijmaken en de koffers ergens wilt achterlaten maar dat is gewoon onrespectvol.

      Verwijderen