woensdag 30 november 2022

WK jeugd deel 2

Op 5 september om 7 uur 's ochtends trokken ik en mijn dochter Evelien de deur toe thuis. Ongeveer 12 uur later kwamen we aan op onze bestemming : Hotel Ramada in Mamaia (Roemenië). Dus dat is 12 uren reizen voor nog geen 2000 kilometer in vogelvlucht ondanks het nemen van een vliegtuig hiervoor. Het illustreert onmiddellijk dat zulke trips allesbehalve plezierig zijn. Gelukkig had ik al enige reiservaring en had ik mij hierop vooraf al ingesteld. Voor sommige medereizigers was het wennen.

Trouwens met lowbudget vliegmaatschappijen zoals Ryanair mag je vandaag al blij zijn dat je uberhaupt kunt vliegen want met de spontane stakingen die geregeld uitbreken, weet je nooit. Eten onderweg is een ander probleem. Er was niets voorzien en eenmaal ter plaatse aangekomen in de luchthaven van Boekarest vroeg men voor een standaard belegd broodje ongeveer 10 euro. In België is 10 euro al afzetterij maar in Roemenië nee dat betaal ik nooit. Ik heb nog liever honger maar 12 uren reizen zonder eten mee te hebben, is eveneens ondraaglijk dus zochten en vonden we in de buurt van de luchthaven een winkeltje (winkeltjes rond de luchthaven dat kom je in Belgie niet tegen) waar je voor een 4de van de prijs ook een belegd broodje kon kopen.

Vervolgens was het ook nog een hele opdracht om de bus met onze connectie van Boekarest naar Mamaia te vinden. In de aankomsthal was niets terug te vinden en nergens uiteraard enige (Engelstalige) signalisatie. Uiteindelijk waren het andere Belgen die zich afvroegen waarom we niet kwamen opdagen aan de bus en ons redden uit de nood. Nog een uurtje wachten op de chauffeur en we vertrokken voor een +3 uur durende dolle rit met een rammelend busje eerst door de drukke metropool Boekarest en vervolgens door een verlaten vlak landschap naar Mamaia. Pas in de buurt van Mamaia stokte het tempo want moesten we netjes achter een kolonne legervoertuigen met politiebegeleiding blijven.

Omdat er spelers van diverse hotels op de bus zaten, liep het uiteraard ook nog bijna mis met de bagage. Alle bagage werd bij het eerste hotel op de weg geslingerd om zo de spelers die logeerden in dat hotel de kans te geven hun bagage verstopt diep in de buik van de bus mee te nemen. Echter daarna wou de buschauffeur vertrekken zonder de resterende bagage van de andere hotels terug te plaatsen. Pas toen ik hem daarop attent maakte, werd een ramp vermeden.

Bij aankomst stortte de Belgische delegatie zich uitgehongerd op het avondeten. Nu ondanks dat we een 4 sterren-hotel hadden gekozen, moet je niet denken dat we konden genieten van een gastronomische keuken. Ook hier had ik mij al op voorhand gelukkig ingesteld. Ik wist van oude reisverslagen naar Oostblok-landen dat kip de standaard is op het menu. Desalniettemin 12 dagen op een rij, 2 keer per dag ('s middags en 's avonds) kip ging zelfs voor mij te ver (voor mijn dochter Evelien daarentegen kon er nooit te veel kip zijn). Trouwens Vol au vent (koninginnehapje) kennen ze daar evenmin. In elk geval ik had alle begrip dat een deel van de Belgen ervoor koos om de laatste dag het gratis (reeds betaald) eten van het hotel over te slaan en in het nabije winkelcentrum een pizza te eten.
Mamaia pizza

Achteraf geen al te beste keuze bleek want de pizza zag er wel lekker uit maar was het niet (zoals wel vaker in winkelcentra). Bovendien had men in het hotel voor die avond hun laatste geldreserves aangesproken om toch nog iets extra te doen voor de hotelgasten. Ik verwijt dus allerminst iets het hotel. Het hotelmanagement stond ook onder grote druk doordat ze een deel van hun inkomsten moesten afstaan aan de fide (dat is standaard beleid voor alle evenementen georganiseerd onder de auspiciën van de fide) en evenmin hun normale prijzen mogen optrekken om dit verlies te kunnen compenseren. Dus het enige wat ze kunnen doen is trachten hun kosten te optimaliseren wat dus o.a. gebeurde door te besparen op het eten. Op is op en je zal zien bij een buffet heb je altijd mensen die het vijfvoudige nemen als ze iets lekkers zien (daarom dat ik altijd argwanend sta t.o.v. buffets). Daarnaast viel het mij op dat na het tornooi onmiddellijk de tafels weer netjes werden gedekt zoals op de foto's van het hotel terwijl we daar nooit tijdens ons verblijf konden van genieten.

In het algemeen voldeed het hotel allerminst aan de normen die we als Westerlingen verwachten van 4 sterren. Als bouwkundig ingenieur van opleiding viel het mij op dat er een loopje was genomen met de veiligheid. De trappen waren onregelmatig (treden van verschillende hoogtes) en op de vloer moest je goed uitkijken om niet te vallen over obstakels. De liften hadden de voor mij heel vreemde werking dat als je van de 2de verdieping naar het 9de wou dat je altijd eerst naar beneden moest vooraleer je naar boven kon. Nochtans stonden er op elke verdieping een knop voor zowel naar beneden als naar boven. Ik heb eens een kwartier tevergeefs staan wachten op de lift naar boven zonder naar beneden te willen gaan.

Daarnaast was mijn keuze om op afstand te werken vanuit het hotel een absolute nachtmerrie. Ik had vooraf onze schaakbond gecontacteerd of  ik een extra computerscherm kon krijgen omdat ik werk met heel grote excelfiles die ik snel moet kunnen lezen en vergelijken. Echter ik werd afgewimpeld met het antwoord dat ik het ter plaatse zelf moest regelen. Dat ging uiteraard helemaal mis. Niemand kon of wou mij er helpen. Ik kon geen computerscherm krijgen. Er was geen vergaderzaaltje waar ik kon werken. Ik kon zelfs geen hdmi-kabel krijgen om mijn laptop aan het tv-scherm van mijn hotelkamer te koppelen. Last but not least de wifi werkte er voor geen meter en het 4G netwerk was al evenmin betrouwbaar. Tja je kan je voorstellen wat er gebeurt als je samen met enkele honderden tieners in een volgepakt hotel samenwoont. Het wifi-netwerk kon het verkeer totaal niet aan door de enorme vraag aan video's en gaming.

Slechts 's nachts of de enkele uren dat de spelers in de speelzaal zaten, was er wifi beschikbaar in mijn hotelkamer (ondanks ik tevergeefs meerdere malen bij de receptie kloeg). Dus moest ik wel een oplossing zoeken want ik had mijn baas verteld dat ik de hele dag zou werken. Al snel ontdekte ik dat in de gangen van het hotel de wifi wel (redelijk) werkte maar zitten op de vloer is niet aangenaam werken. Uiteindelijk werd de topverdieping van het hotel mijn favoriete werkplek met panoramisch uitzicht. Dat compenseerde grotendeels het ongemak van te werken op een piepklein computerscherm van de laptop en een gebrek aan privacy.
Uitzicht van mijn nieuwe werkplek

Andere Belgen heb ik er niet zien werken (die hadden al ervaring met werken op vorige wks/ eks dus hadden het min of meer opgegeven en verlof op voorhand geboekt) maar ouders van Franse, Zuid-Afrikaanse spelers vonden ook de weg naar deze nieuwe werkplek. 's Avonds laat verbroederden we samen aan de bar met de bijzonder praatgrage barmeid (die blijkbaar op zoek was naar een partner en misschien daar wel het verkeerde "te oud of te jong" gezelschap had voor gekozen). 😀

Kortom ik was er voor mijn dochter Evelien en maakte er die 2 weken het beste van (wat ook lukte omdat het klikte met de andere Belgische ouders). Zo kreeg ik trouwens ook mijn probleem opgelost van vervoer naar huis vanuit Charleroi waar ik vreesde er te stranden 's nachts. Nu zelfs dat was nog een apart avontuur die de moeite is om te vertellen. Na een terugreis van opnieuw 12 uren, werden we in de luchthaven eerst nog om middernacht meer dan een uur vastgehouden aan de grenscontrole (heb ik al gezegd dat ik niet hou van lowbudget-maatschappijen/ luchthavens ?). Echter net wanneer je om 1u30 denkt, oef we zijn er door, kwamen we tot de vaststelling dat niemand nog wist waar de auto geparkeerd stond op de gigantische parking. De zoektocht werd bovendien nog bemoeilijkt doordat er zo goed als geen ontvangst voor telefoon is in die parking. Na een uur kwam dan toch de verlossing (gevonden op een andere verdieping) waarna het laatste stukje terug naar huis moe maar vlot verliep.

Dan blijft natuurlijk de vraag hoe ervaarde Evelien (en uitgebreider de Belgische delegatie) het avontuur maar dat is weer voor een volgend blogartikel.

Brabo

2 opmerkingen:

  1. Misschien zelf dat hdmi-kabeltje meebrengen Helmut ? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of ter plaatse eentje kopen zoals mij werd aangeraden door sommige medereizigers. Anderzijds aan de receptie waren ze allerminst gelukkig om te horen dat ik zou beginnen sleuren met hun tv-schermen of kabels zou aansluiten. Dat valt helemaal buiten het toegelaten gebruik. Ik vernam wel van een Zuid-Afrikaanse ouder dat hij zich daar niets had van aangetrokken. Als je geen toelating vraagt op voorhand dan heb je ook geen duidelijk verbod aan je been (dat is een truuk die velen toepassen maar is uiteraard ook niet zonder risico).

      Verwijderen