donderdag 13 oktober 2022

Toeval ? deel 3

Toeval in het schaken

Boeken zijn er bij manier van spreken over geschreven; stellingen die tot het laatste detail gelijk zijn, maar die met jaren verschil door verschillende spelers op het bord gebracht zijn. Ik heb het hier niet over korte partijtjes, waarin één speler telkens in dezelfde openingsval trapt, of salonremises of korte patpartijtjes die tot in den treure zijn herhaald.

Onlangs had ik zelf zo’n ervaring; in een partij die ik anoniem blitzte, kreeg ik een toreneindspel dat een exacte copie was van een eindspelstudie van Selezniev uit 1935, waar Marcel Van Herck me op wees (comment). Ik kan jammer genoeg geen bewijs voorleggen van mijn partij uit februari 2022, omdat anonieme partijen niet bewaard worden door lichess, en ik enkel het fragment bewaard had. Een redding had mijn internetgeschiedenis kunnen zijn, maar die had ik in juni gewist…

Tim Krabbé was ook een groot fan van toeval – zo vond hij drie keer een versie van de stelling Ortueta-Sanz, die in Oost-Europa beter bekend is als Tylkowski - Wojciechowski (zie rxb2.htm en diary_17.htm items 327 en 340).

Dat eindspelen soms “opnieuw” op het bord komen (vanuit totaal verschillende openingen) lijkt aan de ene kant ongelooflijk, maar aan de andere kant ook weer niet onlogisch – er is tenslotte een eindig aantal eindspelen met beperkt materiaal – en logische zetten leiden vaak tot logische stellingen. Onlangs speelde ik een Najdorf en kwam hierop uit na 20…Tac8:
Op lichess zie je makkelijk hoe lang je theorie of een al gespeelde partij hebt gevolgd. Hier was dat inderdaad het geval – en ook vanuit een Najdorf, met ongeveer hetzelfde spelverloop. Op zich is die functie van lichess wel handig, want op die manier krijg je ook enkele partijen met analoge middenspelen of eindspelen, zodat je de eindspelen die je uit jouw openingen krijgt, meteen al verder kan checken. Verwant hieraan is de functie in lichess om taktische stellingen per opening te spelen – misschien komt er nog zo’n functie voor eindspelen die aan openingen kunnen gekoppeld worden. Dat is niet zo gek: toen men ooit Kortchnoi polste om enkele eindspellessen te geven, was zijn eerste reactie: “OK, maar eindspelen van welke opening?”

Een ander voorbeeld had ik enkele weken later – met andere woorden: het komt best wel vaak voor. Dit keer kwam het niet uit dezelfde opening voort, maar uit verwante openingen. De familieband tussen Skandinavisch en Caro-Kann is welbekend, en dit is een voorbeeld ervan: hieronder de stelling uit een Caro Kann (comsac-chessboylran) én een Skandinaviër (mezelf-Alexey).
John Bartolomew haalde onlangs op twitter nog een voorbeeld aan: “Crazy coincidence: I had the exact same rook ending and same move numbers as today's MVL – Niemann, Sinquefield Cup game in Agrest - Bartholomew, Las Vegas 2003. Also started 1.Nf3”.

Het duurde niet lang, of een derde partij kwam naar boven: Kunz-Pribyl, Boeblingen open 1998, maar met verwisselde kleuren. Ook die partij werd remise.

Chess.com heeft er zelfs een pagina aan gewijd (The amazing chess coincidence) . In de commentaren staat er nog een “straffe”: een dubbel in het verre eindspel.
Maar persoonlijk vind ik de volgende nog altijd de beste: iedereen kent de beroemde partij van Nezhmetdinov tegen Chernikov, waar hij zijn dame in de opening offert en de partij wint. Weinigen weten dat niemand minder dan Bobby Fischer een paar jaar ervoor net hetzelfde deed in een blitzpartij tegen een Engelsman van 2000 elo… in krek dezelfde stelling.
And on this bombshell, we say till next time.

HK5000

9 opmerkingen:

  1. Die locatie "Rostov on Don" bij Fischers partij is natuurlijk verkeerd - ik weet eigenlijk niet of dit partijtje in de USA of in Engeland gespeeld is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit een mooi verhaal achter de partij van Fischer - Harman zie https://www.kingpinchess.net/2014/10/ron-harman-1938-2014-a-champion-of-the-chess-club/
      Dus de partij werd gespeeld in Londen. Het zou ook bijzonder vreemd geweest zijn wanneer beide partijen op dezelfde locatie met een tijdspanne van 4 jaar zou zijn gespeeld.

      Verwijderen
    2. Ik wil ook nog opmerken dat het artikel van kingpinchess spreekt over de Leipzig-oympiade in 1958. Dat klopt niet. In 1958 was het in Munich en pas in 1960 was het in Leipzig. Vandaag liggen beide steden in hetzelfde land : Duitsland maar in die tijd lagen ze in 2 verschillende landen: Munich West-Duitsland, Leipzig Oost-Duitsland. Daar de partij met Reshevsky in 1958 gespeeld werd, moet het dus Munich zijn. Nu ik snap dat een Brit geen aandacht schenkt aan dit soort details.

      Verwijderen
  2. "Een redding had mijn internetgeschiedenis kunnen zijn, maar die had ik in juni gewist…"
    Ik sta er vaak versteld van hoe zelden veel mensen hun internetgeschiedenis en in het bijzonder cookies verwijderen. Sommige van mijn familieleden kloegen een tijdje geleden over hoe traag hun computer(s) werkte(n) maar hadden nog nooit gehoord van internetgeschiedenis wissen, defragmenteren ... Als je dat jaren niet gedaan hebt dan is het effect vaak heel groot. Nu ik verwijder mijn cookies en ruimer genomen internetgeschiedenis ook geregeld omwille van privacy.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "De familieband tussen Skandinavisch en Caro-Kann is welbekend, en dit is een voorbeeld ervan"
    Wat mij vooral opvalt in dit voorbeeld is dat er 3 zetten verschil zit tussen wanneer de stelling wordt bereikt. Voor een identieke eindspelstelling is zoiets normaal maar absoluut niet in de opening.

    Anderzijds is het wel een plus dat lichess een stelling kan herkennen ongeacht welke zet ze voorkomt. Dat is helemaal niet het geval bij Chessbase want de zoekfunctie kijkt alleen maar 1 of 2 zetten rondom (ik vermoed om niet alle stellingen van alle partijen in een database te moeten checken). Dat is vooral problematisch wanneer de zettencounter niet klopt. Een online openingsboek met stellingen van Chessbase omzeilt dat probleem maar daarmee heb je nog niet de partijen. Ik ben in het verleden meerdere keren dit probleem tegengekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Op lichess zie je makkelijk hoe lang je theorie of een al gespeelde partij hebt gevolgd."
    Lichess is veruit de grootste open (gratis) database die er vandaag beschikbaar is. Ze naderen 4 miljard partijen met rating: https://database.lichess.org/
    Kwalitatief is de online Chessbase-database met 10 miljoen partijen beter maar ik durf niet te stellen dat je die enkel hoeft te raadplegen . Zo vind je o.a. terug dat mijn foute zet 18.Td1 in mijn partij tegen Rick Duijker al 2 keer eerder online is gespeeld terwijl Chessbase al uit boek is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "zodat je de eindspelen die je uit jouw openingen krijgt, meteen al verder kan checken"
    Ik zal niet beweren dat er helemaal geen openingen zijn die rechtstreeks leiden naar type eindspelen maar in het algemeen zie ik geen verband (de uitzondering bevestigt de regel zie mijn partij na zet 20 tegen Wouters in het artikel https://schaken-brabo.blogspot.com/2016/07/modelpartijen.html.) Ik zou van mijn repertoire niet kunnen vertellen wat typische eindspelen zijn ondanks ik misschien wel een van de meest standvastige repertoires in het schaakmilieu heb (zeker in vergelijking met spelers van mijn niveau of hoger). Bovendien het aantal interessante eindspelen zijn schaars in mijn bordpraktijk (1000 partijen) en de weinige zijn allemaal heel verschillend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. " I had the exact ... "
    Ik kan mij goed voorstellen dat je zelf herinnert iets gelijkaardigs te zijn tegengekomen en dan tot je verbazing ontdekt na checken in de database dat het identiek is. Echter ik stel mij de vraag of er een programma bestaat die automatisch een waarschuwing geeft als zoiets voorvalt dus zonder menselijke input. Ik denk van niet dus het zou mij niet verwonderen als er nog meerdere van die extreem toevallige duplicaten staan in de databases waar niemand van op de hoogte is. Misschien moet eens iemand een speciaal programma ontwerpen om van stelling vanaf 5 t.e.m. 12 stukken duplicaten uit bestaande databases te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. "Crazy coincidence .... Het duurde niet lang, of een derde partij kwam naar boven"
    Dus zo crazy was het dan ook weer niet wat weer mijn vorige stelling bewijst dat zulke duplicaten wellicht veel vaker voorkomen dan we beseffen/ kennen.

    Ik wil bovendien er ook nog op wijzen dat de pionformatie f7+f6+h6(h7) in het boek https://www.qualitychess.co.uk/products/2/247/positional_decision_making_in_chess_by_boris_gelfand/ wordt beschreven als standaard. Dus de versplinterde pionstructuur rond de koning wordt vaak helemaal niet als een verzwakking beschouwd. Sterke spelers weten dit en laten het daarom geregeld toe in hun partijen. M.a.w. er zijn talloze partijen met dit soort pionstructuren.

    Daarnaast is de opstelling van de torens + a-pion uiteraard ook een eeuwige klassieker. Heel toevallig kreeg ik vorige zaterdag een versie ervan op het bord in de Nederlandse interclub zie onderaan verslag https://www.schaaksite.nl/2022/10/11/stukkenjagers-1-verliest-nipt-van-kennemer-combinatie/

    Het blijft natuurlijk wel een groot toeval maar als je met bovenstaande elementen rekening houdt, is het toch veel minder spectaculair.

    BeantwoordenVerwijderen