zondag 10 januari 2021

De Belgische online schaakclub deel 2

De Belgische online schaakclub heeft een vliegende start genomen. De lichess-pagina Belgisch vriendenteam heeft binnen een week meer dan 150 leden verzameld. Meerdere wekelijkse activiteiten zijn opgestart en er is zelfs een eigen facebook-pagina gecreëerd : belgianonlinechessclub terwijl ik zelf geen facebook-account heb. Ik had een sterk vermoeden vooraf dat er nood was om het online schaken in België te coördineren maar dit succes overtreft ook ruimschoots mijn verwachtingen. Blijkbaar zaten veel schakers te wachten op iemand die de eerste voorzet wou geven en enkelen waren zelfs onmiddellijk enthousiast om mee te helpen.

Dat is trouwens nog steeds hoe ik mijn rol in dit verhaal zie. Het project heb ik opgestart omdat ik niet langer wou staan kijken aan de zijlijn. Als vandaag schakers mij vertellen dat ze het beter kunnen dan ben ik onmiddellijk bereid een stap opzij te doen. Dit is voorlopig nog niet gebeurd maar ik vertel het hier omdat misschien iemand aarzelt om het mij te vragen. Uiteindelijk is mijn enige wens om online iets uit te bouwen voor alle Belgische schakers en het maakt mij volstrekt niets uit wie er aan het roer staat. Ik heb nog deze blog, tal van mini-analyse-projecten, zelf online schaken ... dus vervelen zal ik mij zeker niet doen.

In elk geval momenteel gaan de ontwikkelingen zo snel in de Belgische online schaakclub dat ik zeker nog niet kan zeggen dat alles al vanzelf loopt. Vooreerst is er de website die we vandaag als portaal gebruiken. Een site vind ik voorlopig de beste manier om statische informatie te delen die frequent wordt opgevraagd. Hiermee vermijd je enerzijds dat dit soort informatie bedolven wordt onder nieuwe posts. Anderzijds laat het je ook toe om die beter te structuren. M.a.w. het is de bedoeling dat (nieuwe) schakers heel snel antwoorden op hun (soms vele) vragen kunnen vinden op de site en dat is noodzakelijk want de gemiddelde surfer heeft heel weinig geduld. Een zeer eenvoudig menu op de homepagina in het Frans/ Nederlands leek mij daarom geen slechte keuze.



Bovenaan de lijst staat lid worden. Eigenlijk had ik liever gehad dat er geen lidmaatschap nodig zou zijn want elke drempel om online te schaken, vind ik er 1 te veel maar hier zie ik het als een noodzakelijk kwaad. Zonder de spelers te verzamelen op 1 plaats, wordt het heel lastig om te communiceren over activiteiten. Daarnaast eisen bepaalde type van tornooien ook lidmaatschap en die niet organiseren of aan deelnemen vind ik te jammer. Tenslotte is het ook een kwestie van zichtbaarheid geven aan dit project. Onzichtbare deelnemers trekken weinig of geen volk aan. Om succes te creëren, is het ook noodzakelijk om potentiele deelnemers te overtuigen dat ze iets leuks gaan missen. Dat lukt in de eerste plaats door duidelijk vooraf aan te geven welke deelnemers zich al hebben ingeschreven. Net daarom heb ik mij voorgenomen om aan zoveel mogelijk initiatieven deel te nemen en dit ook vooraf goed kenbaar te maken (mijn lichess-profiel hiervoor is mvha).

Uiteraard nog voor iemand lid wordt, zal men eerst graag meer details willen weten over het soort activiteiten die georganiseerd worden. Als het enkel blijft bij de site die sowieso open voor het publiek is dan lijkt het weinig zinvol om lid te worden. Bovendien vertelt de site dat leden verbinden met elkaar een belangrijke doelstelling is dus hoe gaat dit in zijn werk? Wel ik moet toegeven dat ik de laatste week heel veel steun hiervoor heb gekregen. Enkele leden heb ik prompt teamleider gemaakt zodat ik geen knelpunt word van hun enthousiasme. Het aanbod groeit snel maar hieronder is wat we al hebben.
  • De zondagse battles. Wij nemen voorlopig met 1 ploeg deel aan de Beneliga in 1ste afdeling. De Beneliga is een interclubcompetitie tussen Belgische en Nederlandse ploegen online op lichess. Meer details hierover op een eerder artikel van deze blog.
  • Op dinsdagavonden houden we een schaakbarak. Iets voor 20u komen we samen in ons virtueel schaakhuis. Tussen 20u-21u bespreken we dan nieuwe initiatieven, bekijken we partijen van elkaar of delen we nieuws.
  • Op maandagavonden om 20u organiseren we interactieve sessies over een schaakthema. Welk thema het wordt, zal op voorhand worden aangekondigd.
  • Op zaterdagochtends tussen 10-12u organiseren we ons wekelijks individueel rapidtornooi.
  • Op vrijdagavonds tussen 20u30-22u30 organiseren we ons wekelijks individueel blitztornooi.
Afzeggingen/ verplaatsingen worden op voorhand aangekondigd op de teamsite of facebook dus hou die best in de gaten voor de planning. We proberen natuurlijk last minute aanpassingen te vermijden.

De volgende optie in het menu is leren schaken. We willen met de online schaakclub heel veel spelers aantrekken die hun eerste stapjes zetten dus leek het mij absoluut noodzakelijk om daar extra aandacht aan te schenken. Echter tezelfdertijd wil ik ook onmiddellijk eerlijk zijn. We hebben vandaag noch het budget noch de vrijwilligers om massaal veel nieuwe spelers op te leiden. Dus meer dan een doorgeefluik kunnen we voorlopig niet zijn. Hierbij steunen we op 3 pijlers:
  • Zelfstudie waarbij we in de eerste plaats  de stappenmethode promoten maar ook alternatieven meegeven (online sites, aankopen van schaakmateriaal in schaakwinkels)
  • Verwijzen naar de enkele schaakclubs die vandaag online lessen aanbieden
  • Verwijzen naar coaches in België waar je individueel les tegen betaling kunt krijgen
Het spreekt voor zich dat aankopen van schaakmateriaal en coaches ook heel nuttig kunnen zijn voor de gevorderde schaker. Ik vermoed dat de meeste ervaren schakers al goede adressen hiervoor kennen maar het is niet slecht om die op 1 plaats te verzamelen. Ik heb zelf een bookmark geplaatst naar de site om het mezelf makkelijker te maken.

De volgende optie "online schaken" lijkt misschien minder relevant omdat we toch enkel op lichess zullen spelen maar vond ik zelf toch belangrijk genoeg om er een pagina aan te wijden. Een doelstelling van de site/club is online schaken te promoten en dus zijn we al blij dat schakers ergens online willen schaken. Bovendien lichess gebruiken we als platform omdat het mijn voorkeur krijgt maar we zijn niet verplicht om daarvoor te kiezen. De online wereld verandert voortdurend dus als er iets duidelijk beter bestaat dan lichess dan moeten we dat zeker in overweging nemen.

Schaakclubs is het volgende onderwerp en voor mij persoonlijk een heel belangrijke want ik heb flink wat tijd gestoken in het aanmaken van de pagina's.  Weliswaar promoten we in de eerste plaats met de site het online schaken maar ik zal zeker niet ontkennen dat het nooit standaard bordschaken voor mij kan vervangen. Het ene hoeft het andere ook niet uit te sluiten. Integendeel online schaken kan een belangrijke opstap zijn naar het bordschaken. De site zie ik dan ook niet als een concurrent voor de bestaande schaakclubs maar eerder als een motor zodat traditionele schaakclubs ook een graantje kunnen meepikken van het online-succes gecreëerd door de Netflix-serie The Queen's Gambit.

Gemakshalve had ik kunnen verwijzen naar de site van KBSB maar dan wist ik op voorhand dat ik bepaalde belangrijke aspecten zou missen. Vooreerst somt de KBSB enkel de clubs op die bij hen zijn aangesloten maar er bestaan ook andere clubs die interessant zijn. Zo zette onze Belgische hoop Daniel Dardha een aantal jaren geleden nog zijn eerste stappen in schaakkringdeurne-zuid, een club die woensdagnamiddag zijn activiteiten organiseert (dus ideaal voor de schoolgaande jeugd) en die niet aangesloten is bij de KBSB. Dit soort kleinere clubs kunnen dus ook een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een schaker. Ken je nog zulke clubs open voor iedereen dan laat het mij weten zodat ik de pagina kan verder vervolledigen.

Daarnaast stellen nieuwe spelers maar ook spelers die verhuizen ook vaak vragen over welke schaakclub bij hen het best past. Behalve locatie en speeldagen is de informatie meestal heel beperkt over de schaakclubs waardoor ik meer dan eens zie spelers veranderen van schaakclub na enkele jaren omdat ze niet tevreden zijn. Net daarom heb ik getracht iets meer informatie op de site te zetten over wat een schaakclub doet. Oorspronkelijk wou ik een score geven maar dan besefte ik dat dit niet het beste idee was. Ik wil geen onnodige spanningen creëren tussen clubs en bovendien zoekt niet iedereen hetzelfde in een club. Desalniettemin geef ik wel toe dat ik soms een beetje moest gokken dus wees niet te streng.

  • Sociaal: Als dit voor jou belangrijk is dat zal je het meestal toch eerder vinden in de kleinere clubs en niet in de mastodonten van meer dan 100 spelers. Dit wil niet zeggen dat het niet kan zeker in de rol van bestuurslid maar het is toch minder. Daarnaast is een clubkampioenschap meestal een heel goed bindweefsel tussen de leden. Dit is normaal een competitie over vele weken (sommigen zelfs echte marathons van 18 weken) waaraan een grote groep schakers deelneemt. Na de partijen blijft telkens veel tijd over om te socializen. Ik herinner mij in het decennium voordat ik trouwde dat ik speciaal afkwam voor de apres-schaak van de torrewachters dus toen ik er al lang geen competities meer meespeelde. Een schaaknamiddag liep al snel uit in een avondje tafelen in de lokale Griek of Italiaan met daarna soms nog een nachtelijke pokerwedstrijd.
  • Jeugd: Het aanbieden van jeugdlessen lijkt een must maar ik weet uit ervaring dat niet elke volwassene zit te wachten om te spelen tegen de jeugd. Sommigen vinden het net een plus dat hun club geen jeugdleden heeft omdat jeugd erg luidruchtig kan zijn. Ik heb zelf 2 kinderen dus ik ga ook niet vertellen wat een club moet doen. Ik weet wel dat je als club zonder jeugd op lange termijn moeilijk kunt overleven. Omdat ook bij jeugdlessen nog heel veel varieteit bestaat, heb ik ook geprobeerd een onderscheid te maken tussen onder en boven de 1500 elo. Ik vermoed dat sommige clubs extra inspanningen zouden doen als een +1500 elo zich aanbiedt maar ik heb enkel willen rekening houden met de huidige situatie omdat tussen wens en werkelijkheid vaak nog een groot gat gaapt.
  • Competitief: Een probleem die zich vaak stelt wanneer men opklimt op de eloladder is dat er onvoldoende uitdagingen zijn. Hierdoor is het ook belangrijk om te kijken welke clubs extra uitdagingen kunnen aanbieden. Hierbij spelen een aantal factoren een belangrijke rol: grootte van de club (hoe groter, hoe groter de tegenstand), interclub (het spelen tegen andere clubs biedt altijd extra uitdagingen), titelspelers (sterkere spelers zorgen voor extra kansen zowel om te leren als te spelen in sterkere competities).
  • Informeren: Een goede website en een goed clubblad zijn grote inspanningen die ook een belangrijke meerwaarde voor de club betekenen. Dit is vrijwilligerswerk dus niet evident zeker in tijden waar mensen steeds minder tijd hebben. Ik heb geen onderscheid gemaakt in kwaliteit alhoewel ik besef dat daar ook heel veel variatie in bestaat.

Winkels heb ik als aparte keuze toegevoegd want vroeg of laat zal iedere schaker wel enkele adressen willen weten waar je iets kunt aankopen. Ik promoot vooral de lokale markt maar ik voeg hierbij onmiddellijk aan toe dat ik niets hierop verdien. Dus financieel maakt het voor mij niets uit wie je uiteindelijk kiest. De pagina is gewoon om de zoektocht makkelijker te maken.

Nieuws over het schaken kunnen lezen zowel lokaal als internationaal is erg belangrijk om de interesse in het schaken levend te houden. Zoals eerder gezegd is dit een statische site. Ik zal op deze site enkel verwijzen naar nieuws en dus zelf geen updates maken. We missen natuurlijk nog altijd schaakfabriek. Het blijft dus een beetje zoeken zeker betreffende lokaal nieuws. Ik beloof wel dat we onze best zullen doen om meer te delen via de teampagina op lichess en onze facebook.

Als laatste is er een contact-pagina. Er staan zonder twijfel fouten op de site dus aarzel niet om mij daarop te wijzen. Ik zoek ook steeds naar medewerkers want dan is meer mogelijk. We hebben nog veel ideeën en plannen dus hoogstwaarschijnlijk zal de site meerdere updates krijgen in de volgende weken. Alleen al met de vertaling naar het Frans ben ik al eventjes zoet alhoewel ik daarvoor nu gelukkig al goed google-translate kan gebruiken. In vergelijking met 15 jaar terug, merk ik op dat de kwaliteit er drastisch verbeterd is.

Brabo

2 opmerkingen: